Prinses Laurentien daagt alumni Strategic Leadership Program uit

10 jaar SLP! In 2009 zijn wij gestart met de eerste lichting van het Strategic Leadership Program. 10 jaar laten hebben we 21 groepen, bestaande uit bijna 340 deelnemers, begeleid in het vergroten van de impact van hun strategisch leiderschap. Om deze mijlpaal met elkaar te vieren heetten wij op woensdag 12 juni onze alumni van harte welkom op ons Alumni Event. Centraal stond het weer zien, het opdoen van nieuwe kennis en inspiratie en de viering van ons jubileum. En dát met een bijzondere spreker op het programma: Prinses Laurentien van Oranje.

Prinses Laurentien over leiderschap

Op sneakers en met de microfoon in haar hand ging Laurentien de dialoog aan met alumni. Met haar jarenlange ervaring in de boardroom en haar kracht om werelden bij elkaar te brengen, nam zij geen genoegen met gemakkelijke antwoorden.

Waar staan wij voor als strategisch leiders, gelet op onze verantwoordelijkheid binnen organisaties? Leiders die die de komende 10 jaar beslissingen nemen die direct van invloed zullen zijn op de volgende generaties.  Al vragen stellend creëerde Prinses Laurentien een beeld van de uitdagingen waar leiders voor staan. Hoe zorg je er nu voor dat er een veilige omgeving is waar ook andersdenkenden tot hun recht komen? Wat zijn hier de ongeschreven regels die ons weerhouden om dat te doen? Wie neemt wel eens de tijd om hulpvragen te formuleren? Hoe kan ik onbevooroordeeld kijken? En mensen meenemen in het spanningsveld van de korte en lange termijn? We hebben een belangrijke taak om te verbinden, diversiteit te omarmen en van kleine initiatieven grote bewegingen te maken. Met alle SLP-ers bij elkaar hebben we al zoveel veranderingskracht!

DSC01835

Vragen leren stellen en echt geïnteresseerd zijn

We worden opgeleid om steeds meer te weten, maar de kunst zit in het steeds beter vragen te leren stellen. Alumni van het SLP zullen dat beamen. Dan ontdek je vanzelf patronen waarmee je acties kunt ondernemen en initiatieven kunt verbinden. Als voorbeeld schetste Prinses Laurentien het armoedeprobleem onder kinderen. Als je ziet hoeveel organisaties zich daarmee bezighouden en hoeveel geld daar in rond gaat, dan is dat echt een organisatie en leiderschapsvraagstuk om met elkaar op te lossen.

Druk cynisme met elkaar de kop in

Als strategisch leider kun je het verschil maken. Beslis bij nieuwe initiatieven eerst met je hart en maak vervolgens je Excel berekeningen om te zien of de keuze verantwoord kan worden uitgevoerd. Andersom werken aan de voorkant. Berekeningen kunnen altijd kloppend worden gemaakt. In je rol als directeur of manager kun je het verschil maken. Dat bereik je niet met makkelijke taal zoals: “Ik stel mij kwetsbaar op.” Maar door zelfkennis en  zelfvertrouwen te ontwikkelen en het leren loslaten dat je als baas altijd de beste moet zijn. Of zoals één van de deelnemers het mooi schetste: ‘Het is handig om aardig gevonden te worden, maar niet altijd praktisch.’


DSC01787

10 jaar vooruit. Wie zitten er dan in het Strategic Leadership Program?

Het is verleidelijk om bij het 10 jarig bestaan van het Strategisch Leadership Program waaraan ruim 340 directeuren en eind verantwoordelijke managers hebben deelgenomen, terug te blikken. Achteraf gezien weten dat we 10 jaar geleden we de overgang hebben gemaakt van het industriële naar het digitale tijdperk. Zoals het gebruik van de smartphone, Google en WhatsApp. Maar met Bob de Wit, hoogleraar Strategie aan Nyenrode Business Universiteit in de zaal, staat de focus natuurlijk op 10 jaar vooruit. Met de voorspelling dat dan in 2029 kunstmatige intelligentie de mens voorbij is. Je zal niet langer zeker weten of je met een mens of robot te doen hebt. Dit maakt dat leiders voor spannende keuzes staan. Voor zowel hun organisaties als voor zichzelf.

Met het Strategic Leadership Program (SLP) geef je als directeur, directeur-eigenaar of senior manager een nieuwe impuls aan je strategisch leiderschap. Je bent bij een (middel)groot bedrijf verantwoordelijk voor de strategie of het eindresultaat van het hele bedrijf of een businessunit. Je maakt jezelf de nieuwste strategische kennis eigen. Je spart met gelijkgestemden, hoogleraren en captains of industry en groeit door hun feedback.