Strategisch samenwerken met startups, ofwel Corporate Venturing, is een structurele trend. ‘Veel bedrijven zijn echter zoekende hoe ze dit effectief kunnen doen,’ stelt Sander van der Blonk. Hij is partner bij VentureSyncr en Heywood & Sons en spreker in de blended class Strategisch Innoveren van Nyenrode Business Universiteit.
Corporate Venturing is de strategie waarbij een onderneming en een startup samenwerken aan innovatieve vraagstukken en waarbij beide partijen de risico’s en uitkomsten delen. Het is een nieuw vakgebied wat verwant is aan Corporate Venture Capital (CVC), maar er juist ook los van staat.
Samenwerken is belangrijk
‘Bedrijven zijn kwetsbaarder geworden. Zij moeten hun innovatie inspanningen intensiveren om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven’, stelt Van der Blonk. Innoveren kan op drie manieren:
- Door het zelf te doen door middel van o.a. R&D.
- Door innovatie te kopen.
- Door samen te werken met anderen, waaronder grote bedrijven, universiteiten maar ook start-ups. En dit laatste wordt ook wel (externe) corporate venturing genoemd.
Maar bedrijven kunnen ook andere producten of bedrijven kopen, of ze kunnen samenwerken met bijvoorbeeld startups; dat is Corporate Venturing.
‘Deze manier van samenwerken is uitgegroeid tot een onmisbaar strategisch thema’, vertelt Van der Blonk. ‘Bedrijven geven er bovendien vaker de voorkeur aan om eerst met een startup samen te werken voordat ze ook financieel deelnemen. Hoe werk je samen met startups? Hoe organiseer je het? Hoe meet je succes? Waar zit het verschil met CVC?’
Grote interesse
‘Uit allerlei onderzoeken blijkt dat er zowel bij bedrijven als bij startups een grote interesse is in samenwerken. Echter, vaak draait het uit op een teleurstelling. Niet zelden komt dit door een gebrek aan werkprocessen of een verstarrende governance. Simpel gezegd: er gebeurt nog te veel ad hoc, met een zeker mate van opportunisme. Deze werkwijze moeten we samen ombuigen naar samenwerken met een maximaal resultaat voor alle partijen’, aldus Van der Blonk.