Tussen regionale trots en dorpsgevoel: studenten scoren met het West-Fries en Texels Minuutje

15 februari 2021
Community

Eind 2020 startten vier enthousiaste studenten, Mike Bakker, Nick Stavenuiter, Marijn Blom en Rodny Stolk, aan een bijzonder avontuur binnen het tweede studiejaar van de BSc in Business Administration genaamd 'The Company Project'. Voor de studenten was het direct duidelijk dat zij deze kans wilden aangrijpen om te gaan ondernemen. Met het West-Fries en Texels Minuutje hadden zij een succesnummer te pakken.

Toch was het begin niet makkelijk. Brainstormsessies van de studenten strandden keer op keer. Het team kwam niet verder dan ideeën om een webshop te starten of producten in een abonnementsvorm aan te bieden. Tot die ene morgen toen Monique, de moeder van Mike, hem van zijn bed lichtte met een geweldig idee. Het West-Fries Minuutje was geboren.

Onze trots

Texel telt ongeveer 14.000 inwoners. Een hechte gemeenschap waar het 'ons kent ons -gevoel' bijzonder sterk is. West-Friesland daarentegen telt bijna 400.000 inwoners maar doet absoluut niet onder voor datzelfde dorpsgevoel. “We zochten naar een combinatie tussen regionale trots en een dorpsgevoel. De keuze voor ons handelsmerk was daarmee ook snel gemaakt”, aldus Mike.  

Het West-Fries Minuutje is een spel voor en door West-Friezen gemaakt. Het roept mooie verhalen en herinneringen op. Al snel ontdekte ook de lokale pers de jonge ondernemers en werden ze uitgenodigd bij diverse radiostations. “Vooral mijn opa was bijzonder enthousiast. Vrienden belde hem op om te vragen hoe zij het spelletje van zijn kleinzoon konden bestellen”, vertelt Nick.  

Ondernemers in de dop

The Company Project is een opdracht waarbij studenten de kans krijgen om een bedrijf advies te geven op een bestaande case of zelf een eigen onderneming te starten. In het project werden zij begeleid door Arjan Hemelaar, docent en coach op Nyenrode. Hij stond de studenten bij met eerlijk en kritisch advies. “Ondernemen is ook gewoon doen en ongemerkt zet je toch de geleerde theorie van Nyenrode dan om naar de praktijk”, aldus Marijn.

Het begon met een oproep op Facebook aan alle West-Friezen en Tesselaren om typische begrippen, namen en woorden te verzamelen. Dat leverde meer dan 800 reacties op. “We waren stomverbaasd dat er zoveel enthousiaste reacties binnen stroomden”, vertelt Nick. Niet veel later kon het avontuur echt beginnen. Het viertal schreef hun bedrijf 'Onze Trots' in bij de Kamer van Koophandel, vond een leverancier en mocht de spellen bij de lokale Primera verkopen. “Alles wat bij een ‘echt’ bedrijf aan de orde is, maken wij in kleine stappen mee, van belastingaangifte tot het verzenden van pakketjes”, aldus Marijn.

De kracht van het spel

Gekscherend vertelt Nick: “Eigenlijk spelen wij het spel zelf niet meer omdat we alle vragen al kennen maar speciaal voor Nyenrode willen we nog wel een kaart spelen”. Al snel wordt duidelijk hoe snel een minuut voorbij gaat terwijl het onderlinge fanatisme stijgt. Het zesde begrip levert immers bonuspunten op.

Ook het plezier om de laatste omschrijving uit te beelden is hilarisch volgens de studenten. Of het dialect een zwakke plek in het spel is? Marijn denkt van niet. “Misschien dat je de begrippen of woorden niet direct herkent, maar dan steek je er nog eens wat van op”. 

Turbulente decembermaand

Met ondernemende ouders lijkt het gemakkelijk om een eigen onderneming te starten. Toch stuitte het team ook op blokkades. “Het was de bedoeling dat de eerste spellen voor 5 december op de deurmat zouden vallen. Door extreme drukte bij de spellenleverancier werd dat uiteindelijk 4 dagen later, een flinke tegenslag. We wisten het mooi op te lossen met een passend sinterklaasgedicht en kregen daardoor veel begrip”, aldus Mike.  

Dat je niet bij de pakken neer moet blijven zitten, is de mannen met de paplepel ingegoten. “Ondernemen is vallen en opstaan”. Ook discussies en meningsverschillen komen in de beste ondernemende teams voor maar naar eigen zeggen is de sleutel tot succes toch echt eerlijkheid.

Positief ondernemerschap

Eind maart vorig jaar kwam het eerste bericht dat examens uitgesteld werden vanwege corona. “Voor ons was dat even een moment van feest en gejuich, want dit betekende een kans op extra tijd om een beter cijfer te halen. Uiteindelijk werd het uitstel langer dan gedacht”.  

Op de vraag hoe zij positief blijven zijn ze erg duidelijk: “Natuurlijk is het lastig om in deze coronaperiode positief te blijven. We missen het leven op de campus”, vertelt Mike. “Hoe was het ook alweer om samen een biertje te drinken?”, vult Nick aan. Vooral de momenten met vrienden en familie doen veel goed voor de ondernemende studenten maar ook dit project geeft veel energie. Samen afspreken was er af en toe bij als de maatregelen het toelieten.

Op weg naar de toekomst

Inmiddels zijn er 1400 spellen verkocht. Er is dus geen twijfel of er een nieuwe editie komt. “Het enthousiasme is groot en dat geeft ons enorm veel energie”, aldus Marijn. Met diverse suggesties van Rotterdam tot Leiden werden de jonge ondernemers om de oren geslagen. “We laten ons niet gek maken en bereiden ons eerst voor op de buitenlandse uitwisseling binnen onze studie”.

Wie weet volgt er dan wel een wereldeditie of heeft moeder Monique nog een goed idee.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.