Interne coronaschade herstellen kost tijd en geld

22 juni 2021
Opinie

De terugkeer naar kantoor is ingezet, maar dat betekent niet we de draad weer gewoon kunnen oppakken. Veel teams zijn minder hecht dan voorheen en nieuwkomers zijn in de coronaperiode niet altijd goed ingewerkt.

Pascale Peters, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit, komt zelf sinds kort ook weer af en toe op kantoor. Ze werkte bijna anderhalf jaar vanuit huis en ziet ineens een heleboel nieuwe gezichten. Ze kreeg zelfs de vraag of ze ook nieuw was op de universiteit. "Toen zei ik dat ik er al tweeënhalf jaar werk", lacht de hoogleraar Strategisch Resource Management. Het illustreert hoe het er op dit moment bij veel organisaties aan toegaat.

"We hebben de afgelopen maanden massaal gezoomd en geTeamsd, maar collega’s die je niet of nauwelijks op dat schermpje zag, heb je nooit echt ontmoet", zegt Peters, die al twintig jaar onderzoek doet naar thuiswerken. "Dat geldt zeker voor alle nieuwe collega’s die erbij kwamen. Daarmee heb je nog geen mogelijkheid gehad om samen te werken of elkaar te inspireren. Dat moeten we nu gaan inhalen en dat gaat niet vanzelf. Sommige bedrijven zijn zich daar al van bewust. Maar lang niet allemaal."

Eenzaam

Veel werknemers hebben zich het afgelopen jaar eenzaam gevoeld, blijkt uit verschillende internationale onderzoeken. Ook in Nederland voelden meer mensen zich alleen dan vóór corona, kwam naar voren uit een groot opgezette studie onder meer dan 4000 mensen van Tilburg University en CentERdata. Het kringetje collega’s waarmee mensen vanuit huis veel contact hadden, werd naarmate de pandemie langer duurde kleiner. Sommige werknemers zeiden dat ze soms dagen niemand van hun organisatie spraken.

Pascale PetersVooral jongeren, die midden in de pandemie aan een nieuwe baan begonnen, gaven aan zich weinig of niet verbonden te voelen met hun bedrijf. Van hun begeleiding bleek digitaal vaak weinig terecht gekomen. Maar wie eenzaam is, maakt meer fouten, wordt minder productief, krijgt sneller lichamelijke klachten en eindigt soms zelfs met een burnout. Dat soort problemen verdwijnt niet ineens als sneeuw voor de zon nu de kantoren weer lopengaan.

"Bedrijven zullen de schade moeten herstellen", zegt Peters. "Anders raken ze met name millennials weer snel kwijt. Die gaan de komende maanden op zoek naar ander werk, als ze tijdens de pandemie het gevoel hebben gehad dat ze te weinig coaching kregen. Of te weinig autonomie of zinvol werk. Voor hun werkgevers betekent dat dat ze opnieuw mensen moeten gaan aantrekken, dat kan een flinke kostenpost zijn."

Lees het volledige artikel en de zeven tips om de coronaschade binnen je bedrijf te herstellen op MT/Sprout

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.