Excellente accountancystudenten in actie met Edith Bosch

Ook bij cognitieve inspanning zijn periodes van herstel noodzakelijk, en feedback werkt alleen als je jezelf er voor open stelt. Deze en andere inzichten konden 17 excellente accountancystudenten meenemen uit de workshop met voormalig topjudoka Edith Bosch op 22 november. Jaarlijks organiseert de Nyenrode accountantsopleiding een event voor de topstudenten die een studiefase met de hoogste gemiddelde cijfers hebben afgerond.

Van individuele topsporter tot life coach

Als judoka haalde Edith Bosch drie Olympische medailles, een Wereldtitel en vier Europese titels. Sinds 2013 is ze werkzaam als life coach. Door haar persoonlijke verhaal te delen met de studenten daagt ze hen uit om ook met elkaar in gesprek te gaan. Ze vertelt hoe ze in 2013 bij Expeditie Robinson van outcast tot winnaar werd, door zich niet meer af te sluiten maar met iedereen in gesprek te gaan en tegelijkertijd trouw te blijven aan haar eigen waarden. En ze deelt hoe ze – na een periode waarin ze vastliep door steeds over haar eigen grenzen heen te gaan – uiteindelijk een medaille won waar ze wél van kon genieten.

Hoe reageer je onder druk?

Wat gebeurt er als je hebt gewonnen? Ga je in je eentje rondrennen of omhels je de mensen die belangrijk voor je zijn? In ieder geval wordt bij het bereiken van het hoogste podium het Wilhelmus gezongen. Dat is dan ook de warming-up van deze sessie. Vervolgens gaan studenten in tweetallen met elkaar open in gesprek over vragen als ‘Wat doe je onder druk?’ en ‘Hoe geef je je grens aan?’. Het lastigste is misschien wel de druk die je jezelf oplegt. Edith weet hoe het is om perfectionistisch te zijn, maar heeft geleerd dat goed genoeg ook goed is.

Aansluiten of dichtbij jezelf blijven

Een andere vraag voor de studenten: ‘Wat zou je veranderen in de bedrijfscultuur?’. Een actueel thema, na de toespraak van minister Hoekstra van Financiën op de Accountantsdag. Daar verwijzen studenten naar als ze zeggen dat het verdienmodel en het partnermodel binnen de accountancy aan herziening toe zijn. ‘Maar wat zou je nú doen als jij de opper-partner was van jouw kantoor?’ vraagt Edith. ‘Een schaduw-MT met jonge medewerkers instellen, zodat de afstand met de top wordt verkleind,’ antwoordt één van de deelnemers. Het is vervolgens de vraag wat je doet als je zelf die top bereikt: sluit je aan bij de ongeschreven regels van de groep of blijf je dichtbij jezelf? Blijf je dan ook luisteren?

Energie-audit

De verbinding leggend met de accountancy gaat Edith met de studenten kijken naar een methode om energie te meten. Eerste vraag: welk cijfer zou jij jezelf nu geven qua energie op een schaal van 1 tot 10? Vervolgens kunnen de deelnemers voor zichzelf een vragenlijst invullen over energie-indicatoren, op vier verschillende gebieden: fysiek, emotioneel, cognitief en spiritueel. Dat laatste gaat niet over religie, maar over de vraag: sta je stil bij wat je echt belangrijk vindt? Bij wat jou drijft? Een belangrijke boodschap van Edith aan de studenten: als je tegen je grenzen aanloopt hoef je dat niet alleen op te lossen, vraag feedback en hulp.

Trots

Edith denkt dat deze studenten, die werk en studie combineren en daarin ook nog excelleren, het zwaarder hebben dan zij vroeger als topsporter: ‘Ik had een excuus als ik geen tijd had voor familie of vrienden, want ik was topsporter. Jullie zijn ook gedreven om veel tijd te besteden aan je studie en je werk, maar dat is veel moeilijker uit te leggen.’ Ze vindt het een eer om met deze groep te werken. Hoogleraar Bob Hoogenboom, die de sessie inleidt en afsluit, roept de studenten op om trots te zijn op zichzelf en dat ook uit te dragen.