“Groene kansen: duurzaamheid als bron van innovatie”

"Door op duurzaamheid te focussen, kunnen we ook andere bedrijfsdoelstellingen bereiken"

Ontegenzeggelijk worden de verschillende aspecten van duurzaamheid steeds belangrijker; klanten vragen erom, grondstoffen worden schaarser en de regelgeving wordt steeds strenger. Voor veel organisaties is dit een groeiend probleem; immers, het leidt tot kostenstijgingen die moeilijk kunnen worden doorberekend. Maar je kunt er ook heel anders naar kijken; ook de duurzaamheidcrisis biedt kansen.

Medeverantwoordelijk

Het wordt steeds duidelijker dat organisaties medeverantwoordelijk zijn voor wat er elders in de supply chain gebeurt. En als organisaties zich daar zelf niet van bewust zijn, worden ze wel onder druk gezet door hun klanten of actiegroepen - zoals Wakker Dier met de campagne rond de ‘plofkip’ - en door strengere wet- en regelgeving. In eerste instantie beschouwen organisaties al die aandacht voor ecologische en sociale duurzaamheid vaak als ‘lastig’ en soms zelfs als een bedreiging voor het businessmodel.

Kansen

Tegelijkertijd ontstaan er bij elke verandering ook weer nieuwe kansen. Een bekend initiatief binnen de logistiek is ‘Lean & Green’, dat tot doel heeft om zowel de CO2-uitstoot te verminderen als de kosten te verlagen. In eerste instantie lijkt dat ietwat vreemd; immers, als je de kosten kan verlagen, doe je dat natuurlijk, met of zonder CO2-reductie. Dus waarom daarvoor een heel initiatief optuigen?

Doel

Maar zo eenvoudig gaat dat in de praktijk allemaal niet. Doorgaans is er een serieuze verandering nodig, bijvoorbeeld intensieve (horizontale) samenwerking met andere partijen, en dat lijkt in het begin toch vaak een heel ‘gedoe’. Dus als dat alleen voor een simpele kostenverlaging moet, denken we al snel ‘laat maar’. Als echter CO2-reductie ook een expliciet doel wordt, wordt het opeens dubbel interessant en doen we het allicht wel. Kortom, door op duurzaamheid te focussen, kunnen we ook andere bedrijfsdoelstellingen bereiken.

Ambitie

Het is deze schijnbare omweg die cruciaal is voor het grijpen van groene kansen. Een fraai voorbeeld is tapijttegelfabrikant Interface waar eigenaar Ray Anderson in 1994 zijn ‘Mission Zero’ formuleerde: het doel was een operatie die in 2020 functioneert zonder negatieve impact op het milieu. Die radicale ambitie leidde onder andere tot het opzetten van een langdurige relatie met een leverancier om gerecycled nylon, bijvoorbeeld uit oude visnetten, te gaan gebruiken, iets wat aanvankelijk voor onmogelijk werd gehouden. Nu, jaren later, is dat een groot commercieel succes, zowel voor Interface als de leverancier.

En jij? Beschouw jij duurzaamheid als een vervelende beperking of zie je toch vooral nieuwe kansen?

Deze column is ook verschenen op de website van Evofenedex als partner van de leerstoel Supply Chain Management.