Samenwerken en impact creëren voor Impact Matters

8 oktober 2021
Community

Onlangs vond weer een Nyenrode Ontbijtsessie plaats op de Nyenrode-campus in hartje Amsterdam. Deze sessies, georganiseerd en geleid door Nyenrode-studenten van studentenvereniging JCV, bieden verantwoordelijke leiders de mogelijkheid om een actuele zakelijke uitdaging waar ze mee te maken hebben in te brengen, om daarover te brainstormen en zo samen met de deelnemers innovatieve en duurzame oplossingen te vinden. Keynotespreker Henriette van Eeghen, oprichter en directeur van Impact Matters, vertelde de deelnemers meer over haar organisatie, die non-profits helpt bij het oplossen van kritieke uitdagingen met ondersteuning van professionals die vrijwillig hun expertise inzetten.

Van Eeghen trapte de sessie af met een uitgebreide uitleg over de missie van Impact Matters en de filosofie achter de organisatie, en gaf enkele voorbeelden van projecten waar ze momenteel bij betrokken zijn. Wat Impact Matters uniek maakt, is dat het ideële organisaties met een specifieke vraag en project (op het gebied van marketing, communicatie, juridisch kader, financiën, HR, ontwikkeling van de organisatie etc.) koppelt aan professionals die hierbij kunnen en willen helpen. Dit sluit mooi aan bij de doelstelling van Nyenrode om bij te dragen aan de maatschappij door het ontwikkelen van verantwoordelijk leiders. Deze leiders van de toekomst streven ernaar hun zakelijke doelstellingen op een maatschappelijk betrokken en verantwoordelijke manier te bereiken.

Brainstormen tijdens ontbijt

Na een korte presentatie door Van Eeghen gingen vier teams, bestaande uit bachelor-, master- en MBA-studenten en leden van de Nyenrode-community onder leiding van Andres Adelaar, vice-voorzitter van JVC, aan de slag met twee door Impact Matters ingebrachte cases. De eerste case ging over de Stichting Kinderpostzegels Nederland, een organisatie die geld inzamelt voor kwetsbare kinderen via de verkoop van speciaal ontworpen postzegels. Deze postzegels worden gepromoot en verkocht door basisschoolkinderen die elk jaar langs de deuren gaan om de mensen in hun buurt te vragen de postzegels te kopen en zo te doneren aan de vele projecten die door de stichting worden gesteund. De tweede case ging over Impact Matters en over hoe de organisatie haar marketing en branding verder kan verbeteren.

Van theezakjes tot nieuwe technologie

Aangezien veel deelnemers een persoonlijke band hadden met de kinderpostzegels, was het geen verrassing dat de meeste groepen voor deze case kozen. Vooral de Nederlandse studenten wisten enthousiast te vertellen over hoe zij zelf vroeger kinderpostzegels aan de man brachten bij buren, familie en vrienden. De internationale deelnemers waren ook zeer te spreken over het concept in het algemeen, omdat het voor kinderen vaak een eerste keer is dat ze iets moeten gaan verkopen en ze op deze manier ook iets doen voor een goed doel. De oplossingen waar de groepen mee kwamen, waren heel divers: van speciale theezakjes en cadeaupapier versierd met kindertekeningen tot QR-codes om de postzegels op een makkelijke en moderne manier te verkopen. In haar slotwoord bedankte Henriette van Eeghen de deelnemers voor hun enthousiaste inbreng en ze beloofde de creatieve ideeën te zullen voorleggen aan haar contacten bij de Stichting Kinderpostzegels Nederland.
Breakfast Session Impact Matters 01
Breakfast Session Impact Matters 02
Breakfast Session Impact Matters 04
Breakfast Session Impact Matters 03
Breakfast Session Impact Matters 05ode
Breakfast Session Impact Matters 06
Breakfast Session Impact Matters 07
Breakfast Session Impact Matters 08
Breakfast Session Impact Matters 01
Breakfast Session Impact Matters 02
Breakfast Session Impact Matters 04
Breakfast Session Impact Matters 03
Breakfast Session Impact Matters 05ode
Breakfast Session Impact Matters 06
Breakfast Session Impact Matters 07
Breakfast Session Impact Matters 08
Ontbijtsessies op de campus
Vier keer per academisch jaar organiseert Nyenrode Amsterdam samen met studentenvereniging JCV inspirerende ontbijtsessies. Deze sessies bieden de deelnemende bedrijven een platform om hun verhaal en ervaringen te delen. Bovendien krijgen bedrijven zo een unieke kans om de uitdagingen waar zij mee te maken hebben voor te leggen aan onze (inter)nationale topstudenten en in korte tijd advies te krijgen en ideeën op te doen. Uit de feedback op deze adviezen blijkt dat de bedrijven die aan de ontbijtsessies hebben deelgenomen altijd positief verrast zijn over de uitkomsten van deze korte maar krachtige bijeenkomsten. Wilt u meer informatie? Stuur dan een e-mail naar: afterwork@nyenrode.nl.

Over de JCV
De Jongste Compagnie van Verre (JCV) werd opgericht in 2011, als vereniging voor bachelorstudenten van de Nyenrode New Business School. Toen Nyenrode Business Universiteit in 2019 startte met een Master of Science in Management en een fulltime MBA-programma in Amsterdam, werden ook studenten van deze opleidingen toegelaten, en sindsdien is de vereniging een veelzijdige club van bachelor-, master- en MBA-studenten. De JCV biedt studenten met verschillende sociale en educatieve achtergronden een platform om contacten te leggen en vriendschappen voor het leven op te bouwen. Meer over de JCV is te lezen op de website: https://jcvamsterdam.nl.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws of de L.E.S. Nieuwsbrief voor nieuws over onze kernwaarden Leadership Entrepreneurship Stewardship.