Virtual reality voor het bedrijfsleven

Breakfast Session in Amsterdam

De tweede ontbijtsessie van het academische jaar 2018-2019 vond plaats in het Nyenrode-gebouw op de Keizersgracht in hartje Amsterdam. Het thema van deze sessie was gericht op het creëren van impact door virtual reality voor het bedrijfsleven, met een toespraak door keynotespreker en tech-ondernemer Adriaan Rijkens, medeoprichter en CTO van Warp en alumnus van Nyenrode MSc.

Rijkens trapte af met een introductie over zijn leven als tech-ondernemer na zijn afstuderen aan Nyenrode en over Warp, het virtualrealitybedrijf waarvan hij medeoprichter is. Warp biedt bedrijven een unieke manier om hun medewerkers te trainen. Door bij trainingen gebruik te maken van virtual reality creëren ze echte impact.

De impact van leren met VR

De komst van nieuwe technologieën leidde ook tot de opkomst van virtual reality. Uit onderzoek is gebleken dat de omvang van de wereldwijde virtualrealitymarkt naar verwachting zal toenemen tot 55 miljard dollar in 2024. Virtual reality heeft verschillende sectoren al voorgoed veranderd. Het helpt architecten om hun bouwkundige ontwerpen virtueel te beoordelen en traint artsen voor complexe ingrepen. Vergeleken met traditionele leermethodes blijkt leren met behulp van VR effectiever voor het behoud van kennis.

Volgens Rijkens heeft leren met VR een positieve impact op bedrijven, omdat het medewerkers op een aantrekkelijke manier laat trainen voor situaties die zij daadwerkelijk op de werkvloer tegenkomen. Leren met VR kan bovendien ook moeiteloos op verschillende locaties en in andere tijdzones ingezet worden. Dit betekent lagere opleidingskosten, geen onderbreking van de werkzaamheden en gemak voor zowel het bedrijf als de medewerkers. Rijkens wees ook op de impact die VR kan hebben op onze eigen wereld en deelde zijn droom over ‘levens redden met VR’. Bijvoorbeeld door mensen in geval van brand veilig een gebouw te laten verlaten, omdat ze dit tijdens een VR-training hebben geleerd.

Nyenrode Breakfast Session Warp

Van start-up tot scale-up

KLM was een van de eerste klanten van Warp. Samen ontwikkelden zij een nieuwe virtualrealitytraining voor de onderhoudsmedewerkers van de luchtvaartmaatschappij, als vervanging voor de saaiere PowerPoint-presentaties. De 360˚-video's nemen medewerkers mee in herkenbare situaties, waarbij ze antwoord moeten geven op de vragen die in beeld komen. Zo kunnen ze aantonen in hoeverre ze op de hoogte zijn van de geldende veiligheidsvoorschriften. Binnen twee jaar wisten meer merken Warp te vinden en Rijkens gaf aan dat ze inmiddels samenwerken met bedrijven uit uiteenlopende sectoren. Tijdens de ontbijtsessie kregen de studenten, docenten en bedrijven de opdracht om na te denken over hoe Warp zou kunnen doorgroeien van een start-up naar een scale-up.

Nyenrode Breakfast Session Warp

De gepresenteerde ideeën focusten op manieren om het bedrijf met beperkte middelen te laten groeien en varieerden van het rechtstreeks bedienen van internationale klanten tot het opzetten van nieuwe kantoren in andere landen met vergelijkbare sectoren. De ideeën van alle deelnemers maakten Rijkens nog enthousiaster om meer impact met VR te realiseren en Warp nog groter te maken. Rijkens beloofde om alle pitches te delen met zijn collega's bij Warp en de toekomstige resultaten ervan terug te koppelen aan de deelnemers van de ontbijtsessie.
4 keer per academisch jaar organiseert Nyenrode Amsterdam inspirerende Breakfast Sessions. De missie van Nyenrode is om bij te dragen aan de maatschappij door het ontwikkelen van verantwoordelijk leiders. De Breakfast Sessions bieden een platform voor onze Amsterdamse Nyenrode studenten om geïnspireerd te raken door verantwoordelijk leiders uit het bedrijfsleven en met elkaar in gesprek te gaan over wat verantwoordelijk leiderschap voor henzelf betekent en hoe ze daar als toekomstig leider invulling aan willen geven.

Voor de deelnemers uit het bedrijfsleven, corporates en start-ups, is het een manier hun persoonlijke verhaal en ervaringen te delen, én het is een unieke gelegenheid om hun business vraagstuk voor te leggen aan onze (inter)nationale topstudenten uit de verschillende programma’s (MBA, Bachelor of Business Administration en Master of Science in Management) en in korte tijd advies te krijgen. Uit de directe feedback op deze adviezen blijkt dat de inbrenger altijd positief verrast is over de uitkomsten van deze korte maar krachtige sessies.

Onder het genot van een lekker ontbijt leiden de Breakfast Sessions elke keer tot verassende waardevolle ontmoetingen en interessante gesprekken tussen studenten en leiders uit het bedrijfsleven. De verbinding van de LES-waarden (Leadership, Entrepreneurship en Stewardship) van Nyenrode staan hierbij centraal. Er is beperkt plaats (5 tot 7 mensen uit bedrijfsleven en 15 studenten). Neem voor meer informatie contact met ons op via: afterwork@nyenrode.nl.