Expertisecenter

Marketing & Supply Chain Management

Onze doelstelling

Het doel van het Center for Marketing and Supply Chain Management van Nyenrode is om de mogelijkheden voor studenten, leidinggevenden en mensen uit het bedrijfsleven om producten en diensten innovatief in de markt te zetten, aanzienlijk te verbeteren. Ons lesprogramma en onderzoek richt zich op marketing en supply chain management dat praktisch, relevant en van hoge kwaliteit is.

Onze expertisegebieden

  • Supply chain management 
  • Supply chain optimalization
  • Lean-management
  • Marketingstrategie 
  • Customer relationship management 
  • Accountmanagement 
  • Retailing 
  • Purchasing 
  • Production & operations management 
  • Logistics & distribution management 
  • Kwaliteitsmanagement
  • Quantitative methods 
  • New product development

Aanvullende onderwerpen:

  • Management information systems
  • E-learning 
  • Complexity & knowledge management 
  • Cross cultural management 

Wat zijn onze activiteiten?

Onderwijs aanbieden voor Nyenrode Business Universiteit is de hoofd activiteit van het Center voor Marketing & Supply Chain Management. Onze faculteitsleden geven college, ontwerpen trainingen en seminars en begeleiden thesis projecten voor de studenten op Nyenrode.

We verzorgen de volgende colleges

  • Operations & supply chain management
  • Operations & process management
  • Information systems & emerging technologies
  • Lean-management
  • Information & communication in organizations

Wat onderzoeken we?

Ons onderzoek richt zich op specifieke onderwerpen binnen marketing en supply chain management, maar is daar niet tot beperkt. Het onderzoek is academisch van aard en richt zich op wetenschappelijke en zakelijke publicaties. Het heeft een internationale focus.

Het onderzoek bestrijkt twee thema's

  • Lean-management
    Onderzoek naar de werking van lean in gebieden die grotendeels nog niet onderzocht zijn, zoals: leiderschap, ketensamenwerking, innovatiemanagement, IT en SME/start-ups.

  • Business model innovation
    Onderzoek naar complexiteiten die ingebakken zitten in Business model innovation en implementatie, vooral binnen netwerkomgevingen.
Bas Hillebrand Hoe komt de toerismesector uit de coronacrisis?

Hoe komt de toerismesector uit de coronacrisis?

Opinie |  8 februari 2021
Praktisch alle sectoren van onze maatschappij worden op dit moment hard getroffen door de coronacrisis. De toerismesector is daarop geen uitzondering. Sterker, het was een van de sectoren die de gevolgen van de coronacrisis als eerste voelde en nu al bijna een jaar vrijwel geheel stil ligt. Nu is de toerismesector van oudsher wel gewend om om te gaan met een crisis, maar deze is van een zo’n grote omvang dat veel reisaanbieders zich zorgen beginnen te maken over hun voortbestaan.
Jack van der Veen ‘Crisis vraagt om flexibiliteit van supply chains’

‘Crisis vraagt om flexibiliteit van supply chains’

Opinie |  2 februari 2021
Logistieke ketens moeten én kunnen nog veel efficiënter en duurzamer worden. En daarvoor is het identificeren en traceren van goederen met gedetailleerde productdata cruciaal.
Julian S.--2 Waarom merkstrategie de meest belangrijke marketingvaardigheid is

Waarom merkstrategie de meest belangrijke marketingvaardigheid is

Onderwijs |  26 januari 2021
Veel organisaties beseffen namelijk niet wat de enorme toegevoegde waarde van het merk kan zijn. Merken bevatten eigenschappen die essentieel zijn voor een succesvolle marketing- en organisatiestrategie.
Henry Robben Prof. dr. Henry Robben: 'Je kantoor is de slechtste plek om de wereld te verkennen'

Prof. dr. Henry Robben: 'Je kantoor is de slechtste plek om de wereld te verkennen'

Onderwijs |  20 augustus 2020
Hoe kan je als marketeer omgaan met verandering? Een dubbelinterview met Henry Robben en Julian Stevense.
Wessel Berkman_4416 Thuiswerken en toch impactvolle sales realiseren

Thuiswerken en toch impactvolle sales realiseren

Opinie |  7 mei 2020
In deze coronatijd draait het in sales en marketing om het bouwen van het beste relevante netwerk en weten waarmee je jouw klant echt kan helpen. Maar afleiding ligt op de loer. Hoe zorg jij ervoor dat je de basis op orde houdt voor succesvolle sales in de nieuwe werkelijkheid?
Jack van der Veen Plannen als planning onmogelijk is: scenario-analyse

Plannen als planning onmogelijk is: scenario-analyse

Opinie |  15 april 2020
Wat te doen als de toekomst inherent onvoorspelbaar is zoals nu bij de coronacrisis? Scenario-analyse is een onmisbaar hulpmiddel.
Meer nieuws

Onze partners

Een consortium van Nyenrode, McKinsey & Company, ABN AMRO en Achmea is opgericht om het onderzoek naar lean-management mogelijk te maken.

Dr. ir. Taher Ahmadi

  • Supply Chain Management

Dr. Letizia Alvino

  • Marketing
  • Consumer Behavior
  • Neuromarketing

Dr. Vincent Blijleven

  • Productmanagement
  • Digitale transformatie

Prof. dr. Sjaak Bloem

  • Consumentengedrag in de Gezondheidszorg
  • Measurement of Health Experiences
  • Gezondheidsinnovaties
  • Health

Dr. Erdogan Gülyaz

  • Innovation Management
  • Lean Management

Prof. dr. Bas Hillebrand

  • Marketing
  • Innovation

Prof. dr. ir. Pieter Klapwijk (emeritus)

  • Supply Chain Management
  • Operations Management
  • Business Modeling

Prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer

  • Customer behavior
  • Retail strategies
  • Marketing strategy in a digital age
  • Management

Drs. Jian Qin

  • New Product Development
  • Entrepreneurship and Innovation Management
  • Digital Business Strategy

Prof. dr. Bo van der Rhee

  • New Product Development
  • Supply Chain Optimization

Prof. dr. Henry Robben

  • Innovation Management
  • Strategic Marketing

Dr. Sam Solaimani

  • Digital Transformation

Prof. dr. Jack van der Veen

  • Supply Chain Management
  • Operations & Logistics Management
  • operations research / Management Science

Prof. dr. Venugopal Venkataraman

  • Supply Chain Management
  • Operations Management
  • Business Modeling