Expertisecenter

Marketing & Supply Chain Management

Onze doelstelling

Het doel van het Center for Marketing and Supply Chain Management van Nyenrode is om de mogelijkheden voor studenten, leidinggevenden en mensen uit het bedrijfsleven om producten en diensten innovatief in de markt te zetten, aanzienlijk te verbeteren. Ons lesprogramma en onderzoek richt zich op marketing en supply chain management dat praktisch, relevant en van hoge kwaliteit is.

Onze expertisegebieden

  • Supply chain management 
  • Supply chain optimalization
  • Lean-management
  • Marketingstrategie 
  • Customer relationship management 
  • Accountmanagement 
  • Retailing 
  • Purchasing 
  • Production & operations management 
  • Logistics & distribution management 
  • Kwaliteitsmanagement
  • Quantitative methods 
  • New product development

Aanvullende onderwerpen:

  • Management information systems
  • E-learning 
  • Complexity & knowledge management 
  • Cross cultural management 

Wat zijn onze activiteiten?

Onderwijs aanbieden voor Nyenrode Business Universiteit is de hoofd activiteit van het Center voor Marketing & Supply Chain Management. Onze faculteitsleden geven college, ontwerpen trainingen en seminars en begeleiden thesis projecten voor de studenten op Nyenrode.

We verzorgen de volgende colleges

  • Operations & supply chain management
  • Operations & process management
  • Information systems & emerging technologies
  • Lean-management
  • Information & communication in organizations

Wat onderzoeken we?

Ons onderzoek richt zich op specifieke onderwerpen binnen marketing en supply chain management, maar is daar niet tot beperkt. Het onderzoek is academisch van aard en richt zich op wetenschappelijke en zakelijke publicaties. Het heeft een internationale focus.

Het onderzoek bestrijkt twee thema's

  • Lean-management
    Onderzoek naar de werking van lean in gebieden die grotendeels nog niet onderzocht zijn, zoals: leiderschap, ketensamenwerking, innovatiemanagement, IT en SME/start-ups.

  • Business model innovation
    Onderzoek naar complexiteiten die ingebakken zitten in Business model innovation en implementatie, vooral binnen netwerkomgevingen.
Nyenrode-header-nieuwsberichten-ImpactCase-2 “Het schrijven van een masterthesis is een ‘life-changing’ ervaring”

“Het schrijven van een masterthesis is een ‘life-changing’ ervaring”

Onderzoek |  1 juni 2022
Het schrijven van een masterthesis blijkt voor veel studenten een ware ‘bottleneck’. Waar ligt nu precies de uitdaging? En hoe krijgen begeleiders meer grip op de hoeveelheid masterscripties die afgerond moeten worden?
Nyenrode-header-nieuwsberichten-ImpactCase-1 “Marketing is net voetbal, we denken er allemaal iets van te weten”

“Marketing is net voetbal, we denken er allemaal iets van te weten”

Onderzoek |  28 april 2022
Wat doe je als studieboeken verouderd zijn of op een traditionele, soms zelfs behoudende manier geschreven zijn? Een boek schrijven lijkt op dat moment een opgave.
Nyenrode albert heijn gebouw Geen belangenverstrengeling bij uitreiking eredoctoraat

Geen belangenverstrengeling bij uitreiking eredoctoraat

Over Nyenrode |  14 maart 2022
Op de website van RTL Nieuws is op 12 maart een artikel geplaatst over het in november uitgereikte eredoctoraat aan Willem Blijdorp.
Jian Qin "Leren van mislukkingen vergroot succes bij productinnovatie"

"Leren van mislukkingen vergroot succes bij productinnovatie"

Onderzoek |  6 oktober 2021
De kans op succes bij het ontwikkelen van nieuwe producten kan je vergroten door goed te kijken naar eerder afgewezen of mislukte projecten.
Jack van der Veen Ketensamenwerking maakt het verschil voor exporteurs

Ketensamenwerking maakt het verschil voor exporteurs

Opinie |  10 juni 2021
Waar ondernemers in de eerste maanden van de COVID-19-pandemie problemen zagen in de vraaguitval, staan bedrijven op dit moment voor een nieuwe uitdaging. Hoe kunnen zij op tijd beschikken over voldoende grondstoffen, halffabricaten of groothandelsproducten?
Jack van der Veen Ketensamenwerking maakt het verschil voor exporteurs

Ketensamenwerking maakt het verschil voor exporteurs

Opinie |  10 juni 2021
Waar ondernemers in de eerste maanden van de COVID-19-pandemie problemen zagen in de vraaguitval, staan bedrijven op dit moment voor een nieuwe uitdaging. Hoe kunnen zij op tijd beschikken over voldoende grondstoffen, halffabricaten of groothandelsproducten?
Meer nieuws

Onze partners

Een consortium van Nyenrode, McKinsey & Company, ABN AMRO en Achmea is opgericht om het onderzoek naar lean-management mogelijk te maken.

Dr. ir. Taher Ahmadi

  • Supply Chain Management

Dr. Vincent Blijleven

  • Productmanagement
  • Digitale Transformatie

Prof. dr. Sjaak Bloem

  • Consumentengedrag in de Gezondheidszorg
  • Meting van Gezondheidservaringen
  • Gezondheidsinnovaties
  • Gezondheid

Damien Broekharst MSc

  • Organisatiewetenschappen
  • Gezondheidszorg
  • Gezondheidseconomie

Marie-Joëlle Browaeys

  • Leren & Virtueel Onderwijs
  • Culturele Complexiteit in Organisaties
  • Cross-Cultureel Management

Prof. dr. Edward Groenland (emeritus)

  • Probleemanalyse
  • Onderzoeksmethodologie

Dr. Erdogan Gülyaz

  • Lean Management
  • Operationeel Beheer

Prof. dr. ir. Pieter Klapwijk (emeritus)

  • Supply Chain Management
  • Operationeel Beheer
  • Bedrijfsmodellering

Prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer

  • Retailstrategieën
  • Marketing Strategie in een Digitaal Tijdperk
  • Management

Prof. dr. Bo van der Rhee

  • Nieuwe product ontwikkeling
  • Supply Chain Optimalisatie

Prof. dr. Henry Robben

  • Marketing
  • Strategische Marketing

Ass. Prof. Andriy Sirchenko Ph.D.

  • Toegepaste Statistiek
  • Ecometrie

Dr. Sam Solaimani

  • Digitale Transformatie

Prof. dr. Jack van der Veen

  • Supply Chain Management
  • Operationeel & Logistiek Management

Prof. dr. Venugopal Venkataraman

  • Supply Chain Management
  • Operationeel Beheer
  • Bedrijfsmodellering