5 belangrijke tips voor een succesvolle strategie

‘Een goede bedrijfsstrategie is een puzzel’

Hoe formuleer je een succesvolle strategie voor je bedrijf of organisatie? Drs. Richard Janssen geeft ons vijf tips. Janssen is docent Strategie in het programma Modulair Executive MBA van Nyenrode Business Universiteit.

Tip 1: Kijk door de ogen van je klant

Toets aannames, vraag het je doelgroep. ‘Je wilt je stakeholders heel goed begrijpen. Kijk daarom door hun ogen, luister naar ze. Een melkproducent wil weten hoe mensen melk drinken. Daar kom je het beste achter bij hen thuis, aan de keukentafel. Tijd vrijmaken voor marktonderzoek loont: bedrijven die veel met hun klant praten, zijn tot vijf keer succesvoller dan bedrijven die dat niet doen.’

Tip 2: Weet wat jouw bedrijf uniek maakt

Bepaal je unique selling points (usp’s) met een antwoord op de volgende 3 vragen: Wat doet de concurrent? Waarom verkiest de klant jou boven een andere aanbieder? En wat zijn de competenties van je medewerkers? “Nederland kent bedrijven die al honderden jaren succesvol zijn, zoals Touwfabriek Van der Lee. Dat komt onder andere doordat zij hun usp’s helder hebben en deze aanpassen aan de veranderende markt. Heel knap.’

Tip 3: Wees bewust van je referentiekader

Of we nou willen of niet, iedereen bekijkt de wereld door een gekleurde bril. Besef dat jouw werkelijkheid kan verschillen van die van je klant. Zo voorkom je dat je zijn of haar behoeften verkeerd inschat. ‘Een telecom aanbieder wees ooit een app af, omdat de betrokken strateeg de minimale investering wantrouwde. Als het maar € 10.000,- kost, kan het nooit veel zijn, dacht hij. Maar de klant wil alleen weten: hoe gebruiksvriendelijk is dit product?’

Tip 4: Communiceer helder naar stakeholders

Wees helder over je strategie en voer deze consequent uit. In de praktijk blijkt vaak dat medewerkers de doelstellingen van hun bedrijf óf niet kennen óf niet begrijpen. Dat is wel belangrijk, want een goede strategie voer je uit met het hele bedrijf. ‘Zeg: jongens, dit is ons doel. Hier gaan we voor. ABN Amro doet dat goed. De business principles zijn helder beschreven, openbaar en daardoor bekend bij het personeel. Zo werk je optimaal samen.’

Tip 5: Heb vertrouwen en houd koers

Blijf consistent in de uitvoering en stuur je bedrijf niet aan op basis van de “waan van de dag”. Je investeert namelijk veel tijd en geld in het behalen van je strategie . ‘Stel, je wilt marktleider worden in de markt voor stadsfietsen en koopt concurrenten op. Vervolgens stap je over naar de markt voor overdekte fietstallingen. Al je voorbereidingstijd voor niets en het verwart je medewerkers. Je bent kapitein op een schip. Geef je steeds nieuwe instructies aan je bemanning, dan komt het schip niet vooruit.’

Een sterke bedrijfsstrategie blijkt een ingewikkelde, maar noodzakelijke puzzel. De complexiteit en impact ervan spreken Richard Janssen juist aan. ‘Als je strategie niet op orde is, richt je meer schade aan dan wanneer een keukenkastje niet goed is gemonteerd.'

Richard Janssen is onder andere kerndocent van de
Modulair Executive MBA. Hij doceert de kernmodule Stragety and Transformation. 

Nyenrode Business Universiteit biedt het Executive MBA programma in modulaire vorm aan voor iedereen voor wie het lastig is om zijn of haar agenda te combineren met een opleiding. Het MBA traject is opgebouwd uit losstaande marktgedreven modules die je kan volgen wanneer het jou uitkomt. Lees hier meer over de mogelijkheden.