‘Een goede strategie vraagt om overzicht en focus’

Maatwerk
Publicatiedatum: 27-6-2023

De wereld verandert in rap tempo en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Hoe zorg je er als organisatie voor dat je wendbaar blijft? Dat is de vraag die gastdocent dr. ir. Linda Kester centraal stelt in de blended class Digital Marketing Strategie. “Keuzes durven maken is essentieel.”

“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de mechanismes die ervoor zorgen dat een bedrijf succesvol is, of juist niet”, vertelt Kester die zelf wetenschappelijk expert is in strategisch portfolio management en mede-eigenaar van bureau Jigseye. “Organisaties moeten tegenwoordig veel veranderingen tegelijkertijd het hoofd bieden. Denk aan uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, schaarste aan grondstoffen of een tekort aan personeel. Ieder bedrijf is op weg van A naar B, maar onderweg loopt het vaak spaak. Dat komt omdat er allerlei nieuwe projecten worden opgestart, terwijl de business ook gewoon draaiende moet worden gehouden. Hierdoor ontstaat er een overload aan werk waardoor medewerkers het allemaal niet meer kunnen bijbenen. Ze verliezen grip op de situatie en op hun eigen werkzaamheden. Dat kan anders.”

Focus

In de blended class Digital Marketing Strategie van Nyenrode Business Universiteit leren deelnemers hoe ze een (marketing)strategie moeten ontwikkelen en waarde kunnen toevoegen aan de organisatie. “Welke keuze je als organisatie ook maakt, het start met het formuleren van een visie”, vertelt Kester. “Deze visie schetst het beeld van de organisatie in de toekomst en de manier waarop het waarde levert aan de stakeholders in de markt. Vervolgens moet er een strategie worden geformuleerd. En daar gaat het vaak mis. Ik zie regelmatig dat een strategie veel te abstract geformuleerd is waardoor niet duidelijk is waar de prioriteiten liggen. Binnen een organisatie ontstaat vervolgens een wildgroei aan allerlei initiatieven, programma’s en projecten terwijl het ‘gewone’ werk ook nog gedaan moet worden. De kunst is juist om overzicht en focus aan te brengen zodat er een wendbare organisatie ontstaat. Die focus breng je aan door de strategie te vertalen naar huidige en toekomstige producten en projecten. Zo kan je keuzes maken in het wel of niet starten van een project of het stopzetten ervan. Dat laatste vindt niet iedereen even gemakkelijk. Veelal zie je dat projecten aan een persoon verbonden zijn. Mensen vinden het moeilijk om een project los te laten en beschouwen het als falen als ze niet kunnen afmaken waar ze aan begonnen zijn. En juist door vanuit overzicht focus aan te brengen creëer je ruimte om echt impact te maken en maak je het minder persoonlijk.” 

Uitzoomen

Hoe gaan we bepalen wat we wel en niet gaan doen? Hoe zorgen we dat iedereen blijft aangehaakt? Het zijn voorbeelden van vragen waar deelnemers aan de blended class Digital Marketing Strategie mee binnenkomen. “Ik begin altijd met het schetsen van een voor de deelnemers herkenbare context”, vertelt Kester. “Ik geef ze inzicht in waar dingen vandaan komen. Wat maakt dat je als organisatie in deze problematiek terecht bent gekomen? Aan de hand van een model gaan deelnemers vervolgens aan de slag met het maken van een analyse van hun eigen organisatie. Hoe zit hun bedrijf precies in elkaar en aan welke radartjes kunnen ze draaien om zaken te veranderen? Wat ik deelnemers vooral wil meegeven is dat ze niet in details moeten blijven hangen, maar juist moeten uitzoomen. Uiteindelijk gaat het erom dat je de behoeften van je klanten goed in kaart hebt en dat je als organisatie wendbaar genoeg bent om daaraan te voldoen.” 

Is het jouw taak om bedrijfsdoelstellingen te verbeteren met de strategische inzet van digitale marketing en social media? Dan heb je niet alleen gedegen, up-to- date kennis nodig, maar ook een toekomstvisie. In de blended class Digital Marketing Strategie leer je van ervaren hoogleraren en experts in digital marketing, social media, technologie, digitale media en strategie.

 

Gerelateerde opleidingen

  • Marketing Leadership Program

    Startdatum: 19 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Met het Marketing Leadership Program leer jij - vanuit jouw expertise en ervaring - hoe je het vertrouwen kan winnen van je medebestuurders en hen kan mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken.

    3
  • Juridisch Leiderschap

    Startdatum: september, oktober en november 2024
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    De druk op juridische afdelingen is door een explosie aan wet- en regelgeving enorm groot. Om jouw impact te vergroten en verschillende belangen op één lijn te krijgen, wil jij werken aan jouw leiderschapskwaliteiten.

    Psychologie van leiderschap
  • Marketing, Innovation and Technology - MBA module Business & IT

    Startdatum: September 30, 2024
    Taal:
    • Engels
    Locatie:
    • Breukelen

    Ontdek klant- en technologie-inzichten In een wereld die digitaliseert en globaliseert.

    Alumni Event Controlling 2
  • Blended class Brand Management

    Startdatum: 13 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen
    • Online

    Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.

    Nyenrode Business Universiteit_1
  • Collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement

    Startdatum: 4 november 2024
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Voor steeds meer organisaties is de relatie met de omgeving en stakeholders een voorwaarde om organisatiedoelen te behalen. Tegelijkertijd groeit de impact van wet- en regelgeving op de bedrijfsvoering.

    Nyenrode Board & Governance 03-05-2023-22 - header