De wereld verandert in rap tempo en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Hoe zorg je er als organisatie voor dat je wendbaar blijft? Dat is de vraag die gastdocent dr. ir. Linda Kester centraal stelt in de blended class Digital Marketing Strategie. “Keuzes durven maken is essentieel.”
“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de mechanismes die ervoor zorgen dat een bedrijf succesvol is, of juist niet”, vertelt Kester die zelf wetenschappelijk expert is in strategisch portfolio management en mede-eigenaar van bureau Jigseye. “Organisaties moeten tegenwoordig veel veranderingen tegelijkertijd het hoofd bieden. Denk aan uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, schaarste aan grondstoffen of een tekort aan personeel. Ieder bedrijf is op weg van A naar B, maar onderweg loopt het vaak spaak. Dat komt omdat er allerlei nieuwe projecten worden opgestart, terwijl de business ook gewoon draaiende moet worden gehouden. Hierdoor ontstaat er een overload aan werk waardoor medewerkers het allemaal niet meer kunnen bijbenen. Ze verliezen grip op de situatie en op hun eigen werkzaamheden. Dat kan anders.”
Focus
In de blended class Digital Marketing Strategie van Nyenrode Business Universiteit leren deelnemers hoe ze een (marketing)strategie moeten ontwikkelen en waarde kunnen toevoegen aan de organisatie. “Welke keuze je als organisatie ook maakt, het start met het formuleren van een visie”, vertelt Kester. “Deze visie schetst het beeld van de organisatie in de toekomst en de manier waarop het waarde levert aan de stakeholders in de markt. Vervolgens moet er een strategie worden geformuleerd. En daar gaat het vaak mis. Ik zie regelmatig dat een strategie veel te abstract geformuleerd is waardoor niet duidelijk is waar de prioriteiten liggen. Binnen een organisatie ontstaat vervolgens een wildgroei aan allerlei initiatieven, programma’s en projecten terwijl het ‘gewone’ werk ook nog gedaan moet worden. De kunst is juist om overzicht en focus aan te brengen zodat er een wendbare organisatie ontstaat. Die focus breng je aan door de strategie te vertalen naar huidige en toekomstige producten en projecten. Zo kan je keuzes maken in het wel of niet starten van een project of het stopzetten ervan. Dat laatste vindt niet iedereen even gemakkelijk. Veelal zie je dat projecten aan een persoon verbonden zijn. Mensen vinden het moeilijk om een project los te laten en beschouwen het als falen als ze niet kunnen afmaken waar ze aan begonnen zijn. En juist door vanuit overzicht focus aan te brengen creëer je ruimte om echt impact te maken en maak je het minder persoonlijk.”
Uitzoomen
Is het jouw taak om bedrijfsdoelstellingen te verbeteren met de strategische inzet van digitale marketing en social media? Dan heb je niet alleen gedegen, up-to- date kennis nodig, maar ook een toekomstvisie. In de blended class Digital Marketing Strategie leer je van ervaren hoogleraren en experts in digital marketing, social media, technologie, digitale media en strategie.
Tags
Gerelateerde opleidingen
-
Marketing Leadership Program
Startdatum: 19 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Met het Marketing Leadership Program leer jij - vanuit jouw expertise en ervaring - hoe je het vertrouwen kan winnen van je medebestuurders en hen kan mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken.
Bekijk opleiding -
Juridisch Leiderschap
Startdatum: september, oktober en november 2024Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De druk op juridische afdelingen is door een explosie aan wet- en regelgeving enorm groot. Om jouw impact te vergroten en verschillende belangen op één lijn te krijgen, wil jij werken aan jouw leiderschapskwaliteiten.
Bekijk opleiding -
Marketing, Innovation and Technology - MBA module Business & IT
Startdatum: September 30, 2024Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Ontdek klant- en technologie-inzichten In een wereld die digitaliseert en globaliseert.
Bekijk opleiding -
Blended class Brand Management
Startdatum: 13 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.
Bekijk opleiding -
Collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement
Startdatum: 4 november 2024Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Voor steeds meer organisaties is de relatie met de omgeving en stakeholders een voorwaarde om organisatiedoelen te behalen. Tegelijkertijd groeit de impact van wet- en regelgeving op de bedrijfsvoering.
Bekijk opleiding