“Innoveren gaat om creativiteit, dat doe je niet vanuit een spreadsheet”

22 december 2021
Onderwijs

Hoe stimuleer je innovatie binnen organisaties? Kan je innovatief leren denken? En hoe neem je anderen daarin mee? Diana Koch en Patrick Ploeg, oud-deelnemers aan de blended class Strategisch Innoveren, delen wat zij hebben geleerd en hoe zij dit hebben toegepast in de praktijk. De belangrijkste les volgens Koch en Ploeg? “Strategisch innoveren vraagt om een speciale mindset.”

Ze raken niet uitgepraat over hun intervisiegroepje, waarmee ze een half jaar na afronding van de blended class nog altijd contact hebben. “We inspireren elkaar en helpen elkaar verder”, vertelt Ploeg. “Een groepslid wil met zijn organisatie  kinderen in rampgebieden hulp bieden via drones. Daarbij komen mijn connecties binnen KPN goed van pas, want KPN is als technologiepartner verbonden aan de Medical Drone Service van de ANWB.

Creatief denken

Innovatie is iets waar Ploeg als Solution Manager bij KPN dagelijks mee te maken heeft. “In die rol kijk ik hoe KPN aan wensen van grote klanten tegemoet kan komen. We werken hiervoor veel aan nieuwe innovatieve oplossingen die waarde toevoegen aan de behoeften van de klant. Vaak bevinden die zich op het snijvlak tussen connectiviteit en een ander speelveld, zoals AI, duurzaamheid of de zorg. Ik kom toevallig net uit een sessie over duurzaamheid: hoe kunnen wij als KPN het verschil maken op het gebied van sustainability?”

Volgens Ploeg is creativiteit het belangrijkste ingrediënt voor innovatie. “Zoals een van mijn directeuren zei: ‘Innoveren gaat om creativiteit. Dat doe je niet vanuit een spreadsheet.’ Het mooie van deze blended class is dat die je stimuleert om creatief te denken. We kijken continu: hoe kan het anders? Hoe kan het beter? Dat vraagt een mindset waarin je vaste patronen kunt loslaten.”

Ook Koch wilde meer out of the box leren denken. “Ik wilde mezelf prikkelen om buiten de grenzen van mijn vakgebied en branche te kijken en dat is meer dan gelukt. Ik werd zo enthousiast van dit programma dat ik meer met innovatie wil gaan doen. Hans van Breukelen, een van de sprekers, zette me aan het denken tijdens zijn college over Mentale innovatie toen hij zei: ‘Ken je talenten en zet ze in.’ Toen besloot ik om een spannende carrièrestap te maken. Volgende week start ik als General Manager bij een kledingconcern. Een functie in een totaal andere branche.”

Praktische handvatten

Tijdens de blended class werkte Koch als projectmanager bij de Provincie Noord-Brabant. “Een organisatie waar al geruime tijd volgens bepaalde processen en structuren gewerkt wordt. Naast zelf innovatief denken, wilde ik ook leren hoe ik anderen daarin kan meenemen. De sprekers leverden hierbij praktische handvatten. Zo leerde ik dat je het niet in je eentje moet willen doen. Innoveren doe je met gelijkgestemden: de juiste mensen werken aan het juiste doel. Als projectmanager is het belangrijk om een goed team om je heen te hebben dat gezamenlijk de schouders eronder zet. Kijk gericht welke waarde je met projecten kunt toevoegen voor de klant en organisatie. En deel grote projecten op in behapbare stukjes zodat je op korte termijn al waarde kunt bieden.”

Ook Ploeg kon veel met de praktijkverhalen. “Ik ben erg praktisch ingesteld en voor mij werkte het goed om te horen hoe anderen succesvol waren geworden en waar het finaal verkeerd was gegaan. Daar haalde ik lessen uit zoals: vorm een coalitie, rapporteer zorgvuldig, blijf binnen budgetten en wees je management een stap voor.”

Stevig in je schoenen

Zowel Koch als Ploeg merkten tijdens hun deelname aan de blended class dat hun collega’s meer openstonden voor hun ideeën. Koch: “Nyenrode staat goed aangeschreven en collega’s waren erg geïnteresseerd in de learnings uit elke track..” Ploeg vult aan: “Je komt steviger in je schoenen te staan door voorbeelden en methodes die je leert. Alleen het feit dat je veel met innovatie bezig bent en daarover vertelt heeft al invloed. Ik deelde vaak de uitkomsten van de intervisies met mijn collega’s en manager. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik nu meer bij innovatieve cases betrokken ben.”

De blended class Strategisch Innoveren is een mix van online leren, vier webinars en twee live ontmoetingen, verspreid over zes weken. Het eerstvolgende startmoment is op 12 januari 2022. Professionals volgen deze blended class om het innovatieve vermogen binnen hun organisatie naar een hoger niveau te tillen. Innovatie is immers de manier om relevant te blijven in de markt, maar vraagt wel om een specifieke mindset.

Tijdens de blended class Strategisch Innoveren brengen sprekers je de kneepjes van het vak bij, met sterke cases uit de praktijk. Er is aandacht voor groeien tijdens krimp, mindset, samenwerkingsverbanden en meer.

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.