Je MBA volgen tijdens een wereldwijde crisis

1 juli 2020
Community

De coronacrisis heeft ons leven drastisch veranderd; ook dat van fulltime MBA-studenten Renan Schroeder en German Lai. Ze vertellen over de impact die de crisis op hen heeft, hun motivatie om een MBA te volgen in Europa en hun hoop voor de toekomst.

Renan Schroeder_low-resRenan is opgegroeid in Brazilië, en schreef de laatste scriptie van zijn bachelor in engineering in Duitsland. Europa was dus niet nieuw voor hem. Nadat hij een paar jaar had gewerkt, realiseerde hij zich dat hij te weinig kennis had op het gebied van bedrijfskunde, bijvoorbeeld financieel management. “Om mijn zakelijke vaardigheden te verbeteren en een volgende carrière stap te kunnen maken, besloot ik een MBA te doen. Ik koos voor Amsterdam vanwege de vele carrièremogelijkheden. Nyenrode viel mij op door de vele connecties die de universiteit heeft met grote bedrijven; bedrijven waar ik voor wil werken nadat ik mijn MBA heb afgerond"

Communicatieve vaardigheden verbeteren

German Lai_low-resDe Taiwanese student German had andere beweegredenen om zich in te schrijven aan Nyenrode Business Universiteit: “Ik houd van cultuur en geschiedenis, daarom wilde ik in Europa studeren. Tijdens eerdere reizen door Europa viel mij op dat mensen in Nederland vriendelijker zijn dan in andere landen. Aan mijn vrienden in Taiwan vroeg ik wat de beste Nederlandse universiteit is om een MBA te doen. Nyenrode werd vaak genoemd en na verder geïnformeerd te hebben koos ik voor deze universiteit. ” German voegt er lachend aan toe: "Maar het was ook het kasteel van Nyenrode dat mij aansprak, vanwege mijn liefde voor cultuur en geschiedenis." Germans belangrijkste doel voor het volgen van een MBA, was het verbeteren van zijn communicatieve vaardigheden in het Engels om zo meer zelfvertrouwen te krijgen. “Mijn tweede doel was om een internationaal netwerk op te bouwen. Dat heb je nodig als je van loopbaan wilt veranderen. Ik denk dat een MBA de gemakkelijkste manier is om een netwerk op te bouwen, vanwege het contact met diverse toonaangevende bedrijven en Nyenrode alumni.”

Andere manier van denken

En toen was er de uitbraak van het coronavirus. “Er is natuurlijk veel veranderd,” zegt Renan. “Aangezien netwerken mijn belangrijkste doel was, had de crisis hier een enorme impact op. De mogelijkheden om in contact te komen met bedrijven in Europa, voor mij een belangrijk onderdeel van de MBA, zijn weg. Maar na een tijdje begon ik mijn focus te verleggen naar wat ik zou moeten doen om mijn MBA af te maken en terug te keren op de arbeidsmarkt? Mijn manier van denken veranderde. Een positief effect daarbij is dat door de nieuwe online lessen we tevens verschillende digitale communicatievaardigheden ontwikkelen."

Crisisbewustzijn

German: “MBA-studenten komen uit veel verschillende landen. Iedereen heeft toegang tot nieuws in zijn eigen land, dus iedereen had een andere kijk op het coronavirus. Taiwan bijvoorbeeld legde onmiddellijk strikte regels op, dus bij ons werd het geen grote ramp." German heeft er verschillende meegemaakt in zijn leven. “Toen ik twaalf jaar oud was, was er een aardbeving in Taiwan. Tijdens mijn middelbareschooltijd was er de SARS-uitbraak en nu, tijdens mijn MBA, de coronacrisis.” Hierdoor is German zich heel bewust van de impact van een crisis. Hij wilde daarom dat Nyenrode meteen actie ondernam: “Ik schreef een brief aan de universiteit over mijn ervaringen in Taiwan.” De coronacrisis benadrukt ook culturele verschillen: “Mijn moeder vroeg me een mondkapje te dragen, maar ik zei dat ik de cultuur hier moest respecteren. Aan de andere kant voelde het na de uitbraak van het virus voor mij, als Aziaat, anders om naar de supermarkt te gaan.”

Hoop voor de toekomst

Voor de module Organisational Leadership & Talent Management, van prof. dr. Lidewey van der Sluis, maakten German en Renan een video. “We leerden dat er na een ramp drie fasen zijn: eerst empathie om het probleem te begrijpen, hoop zodat mensen zicht hebben op een betere toekomst en ten slotte wederopbouw na herstel en het creëren van passie bij mensen,” legt Renan uit. “In de video hebben we deze drie fasen gecombineerd met de drie kernwaarden van Nyenrode, namelijk Leadership, Entrepreneurship en Stewardship. We hadden ideeën en voorstellen over hoe wij als expats in Nederland onze vrienden en andere MBA-studenten kunnen helpen om met de crisis om te gaan en onze carrières kunnen herstellen.”

German vult hem aan: “We hebben te maken met een nieuwe realiteit, bijvoorbeeld met virtuele klaslokalen. In de video wilden we laten zien dat we nieuwe technologie nodig hebben en moeten accepteren.” De studenten kozen zorgvuldig het materiaal en de muziek van de video. “Alles heeft een betekenis,” zegt German, die de beelden en muziek selecteerde. “De video begint bijvoorbeeld met dansers op een podium, hun lichaamstaal drukt boosheid en energie uit. Om deze crisis aan te pakken, moeten we onze emoties loslaten. We wilden ook hoop brengen. Daarom hebben we videobeelden gebruikt van Colour Symphony van het Lichtfestival in Eindhoven, die ik vorig jaar heb gemaakt. Ook gaat de tekst van de muziek over hoop. Uiteindelijk willen we met de video het crisisbewustzijn en het vertrouwen in de toekomst vergroten. We kúnnen flexibeler zijn. En we kúnnen nog steeds contact hebben met familie en vrienden.”

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.