Op dinsdag 27 maart was de eerste ontbijtsessie bij Nyenrode Business Universiteit Amsterdam voor BBA en MBA studenten, bedrijfsrelaties en alumni. Deze ochtend was ´creating impact through stewardship’ het thema, één van de kernwaarden van Nyenrode. Tijdens een presentatie van keynote spreker Niels van Buren, alumnus van Nyenrode en directeur van Swink webservices, kregen toehoorders de opdracht om op zoek te gaan naar hun eigen ‘why’.
Van Buren vertelde over zijn eigen zoektocht. Toen er bij hem acht jaar geleden MS werd geconstateerd stortte zijn wereld in, ging hij door een zware periode, maar gingen er ook nieuwe deuren open: “Als je vanuit je eigen gevoel durft te zeggen dat iets kan, terwijl het rationeel onmogelijk lijkt, vind je je BHAG (Big Hairy Audacious Goal).” In zijn geval was dit doel het met MS beklimmen van de Mount Everest terwijl hij nooit eerder een berg beklommen had. Hij nam de deelnemers mee naar het moment dat hij bijna bij de top was en dacht dat hij niet meer kon: “Op dat moment schreeuwde mijn klimmaatje naar me: als je denkt dat je écht niet meer kan, kan je nog twee keer zo ver!”
Die laatste zin gebruikt hij nu voor zijn eigen doelen in zijn werk bij Swink, een social enterprise. Hij heeft grote toekomstplannen met het bedrijf. Van Buren legt uit dat werknemers bij Swink autisme hebben en niet autistisch zijn. “Deze mensen hebben vele talenten die we graag inzetten. Denk hierbij aan gestructureerd werken, hun analytisch vermogen, hun oog voor detail en hun hoge concentratie. Het is de uitdaging om altijd ja en in plaats van ja maar te zeggen. Zij vormen het succes van het bedrijf.” Het is zijn BHAG om de grootste van Europa te worden omdat de talenten van mensen met autisme benut moeten worden en deze mensen een volwaardige baan verdienen.
Van Buren gaf zijn toehoorders de opdracht mee om te ontdekken wat zij belangrijk vinden, nieuwe kansen te zien en andere manieren als oplossingen te zoeken voor hun problemen. Dit gebruikten zij als basis voor de opdrachten waarbij in groepjes werd gewerkt aan de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie voor een social enterprise die wil groeien, maar waarbij men de toegevoegde waarde van het bedrijf niet uit het oog mag verliezen. Hierbij werden de why van het bedrijf en de groeistrategie gecombineerd.
De studenten van Nyenrode presenteerden hun ideeën waarbij zij ingingen op thema´s als draagvlak creëren, het evenwicht in verhoudingen tussen intern en extern en tussen bedrijfsstrategie en duurzame toegevoegde waarde. De conclusie en feedback van Niels van Buren was dat de balans altijd essentieel is. “Alleen een financieel gezond bedrijf kan zich staande houden, een duurzame toekomst creëren en opkomen voor zijn eigen why.”
Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.