De zon zien schijnen in coronatijd

Terwijl de coronacrisis de economie ten volle raakt, zag Nyenrode-alumna Jessica Sun juist mogelijkheden om een sociale onderneming te starten. Met Let the Sun Shine wil zij een lang gekoesterde droom verwerkelijken. Jessica gelooft dat Nederland alleen succesvol kan blijven groeien en innoveren met meer vrouwelijk perspectief over de hele linie van bestuurders, CEO’s, ondernemers, investeerders, data scientists en software developers. Het is daarom haar missie om techniek en technologie tastbaar en tof te maken voor de volgende generatie. “Ik wil vooral meisjes laten ervaren hoe leuk en boeiend dat is en niet dat zij al op jonge leeftijd het gevoel krijgen dat het niet bij hen past.” 

De in China geboren Jessica Sun kwam op haar elfde naar Nederland. In 2009 behaalde zij haar ingenieurstitel aan de TU Delft en ging zij bij een bank werken. Op het hoogtepunt van de crisis in 2012 volgde Jessica de Executive MBA-opleiding op Nyenrode en werd zij voor het eerst leidinggevende bij ING intensief beheer. “Gedwongen verkopen, veilen, echt het nare werk”, zegt zij. “Door met predictive analytics te gaan werken, wisten we zo’n 25% meer mensen te helpen naar duurzaam financieel herstel. Ik heb toen gezien welke mogelijkheden er zijn om op basis van data, processen en organisatie te transformeren en hoe wij als mensen daardoor juist beter toekomen aan empathie en sociale connectie op cruciale momenten.” Na de bank werkte zij voor een aantal techplatforms en als laatste bij de moedermaatschappij van Fietsenwinkel.nl.

Datatechnologie alomtegenwoordig

“Producten en diensten gaan steeds meer met algoritmen werken, waardoor datatechnologie in de toekomst alomtegenwoordig is. Dat wordt de wereld waarin de volgende generatie moet acteren.”

Na haar aankomst in Nederland kwam Jessica destijds als kind in groep zeven van de basisschool terecht. “Ondertussen ben ik zelf moeder van drie kinderen en maak ik nu voor het eerst het eerste deel van basisonderwijs in Nederland mee. Ik zie dat we onze kinderen in het primaire onderwijs  summier voorbereiden op die technologische wereld waar zij in terecht komen. Zij moeten de skills hebben om creatief te zijn, kritisch te denken en dingen uit te vinden.”

Meisjes worden ontmoedigd

“Tegen meisjes zeggen we in deze maatschappij bijna proactief: ‘techniek is heel moeilijk, het past niet bij jou, doe er maar niets mee’. Voor mij voelt het raar om de helft van de leerlingen te ontmoedigen om dát te leren wat voor hun toekomst zo belangrijk is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meisjes door deze invloeden ten opzichte van jongens al rond hun zesde achterstand oplopen qua ruimtelijk inzicht. Meisjes associëren zich op die leeftijd ook al minder met ‘heel slim’ dan jongens. Om daar iets aan te doen, is het idee ontstaan voor de sociale onderneming Let the Sun Shine. Als wij als Nederland niet goed voor elkaar krijgen dat meisjes ook een centrale rol spelen in de technologische revolutie, kunnen wij op de langere termijn niet meer succesvol groeien en innoveren.”

Coronacrisis bijna een zegen

“Mijn man en ik liepen al langer met dit idee rond, maar door drukke banen en drie kinderen kwam het er nooit van om er voldoende tijd in te steken. Totdat in het voorjaar mijn baan bij de moedermaatschappij van Fietsenwinkel.nl ophield. In dezelfde periode veegden de meeste organisaties vanwege corona hun changeprogramma’s in één klap van tafel. Heel begrijpelijk, maar ik hou van verandering, van transformatie, van grote vernieuwingen vooruit. Voor mij vormde dat dus geen aantrekkelijke setting om te gaan werken.”

“Sinds 1 juni ben ik daarom samen met mijn man fulltime met Let the Sun Shine bezig. De coronacrisis is voor ons bijna een zegen, want dit wilden we al zo lang en nu kunnen we er echt tijd en aandacht voor vrijmaken.”

Torens van marshmallows en spaghetti

“Wetenschap & technologie is vanaf 2020 een verplicht onderdeel op alle basisscholen. Let the Sun Shine voorziet scholen van lesmateriaal op het gebied van wetenschap & technologie dat stimulerend is voor jongens én meisjes. Zodat jongens maar ook meisjes opgroeien met de overtuiging dat zij daar goed in zijn. Samen met de TU Delft hebben we intussen lespakketten in vijf thema’s ontwikkeld. Dat moeten er tien worden.”

“We laten bijvoorbeeld zwaartekracht zien door de leerlingen torens te laten bouwen van marshmallows en spaghetti. Andere thema’s zijn bijvoorbeeld de dierentuin, op reis en de regenboog. In vier van de vijf lespakketten heeft een meisje de hoofdrol. We hebben ook extra aandacht voor minderbedeelde wijken waar we hopen deze pakketten te kunnen aanbieden met bedrijven als sponsors.”

“Daarnaast zijn we op zoek naar langetermijnpartners om een techplatform te bouwen waarmee we techniek en technologie tot leven brengen. Gebruikmakend van technologie zoals Augmented en Virtual Reality en gamification, maar juist ook met een sterke koppeling naar de alledaagse praktijk om ons heen. Hiermee willen we zorgen dat meisjes techniek krijgen uitgelegd op een manier die beter bij hen past en dat de leerkrachten zelf qua wetenschap en techniek steeds meer rolmodellen kunnen worden. Zij hebben vaak geen technische achtergrond en wij moeten er dus voor zorgen dat zij de materie snappen, het zelf leuk gaan vinden én het moeiteloos kunnen integreren in de les.”

Ook voordelen

“Alle bedrijven zijn nu druk met overleven. Daardoor is het op dit moment best een uitdaging om partners te vinden die – los van dat ze conceptueel achter het idee staan – ook tijd, geld en aandacht gaan vrijmaken om deze verandering samen met ons te dragen. Maar ondanks dat krijgen we heel veel hulp en steun. We werken met vrijwilligers en stagiaires en met bedrijven die ons gratis helpen omdat zij dit ook belangrijk vinden.”

Er zijn ook voordelen van ondernemen in coronatijd, merkt Jessica. “Ik spreek heel veel nieuwe mensen en dat gaat superefficiënt doordat alles digitaal is. Daarnaast is mijn gevoel dat mensen ook meer openstaan voor een gesprekje tussendoor en ik merk dat mensen ook ’s avonds even willen schakelen.”

“We hebben als alumni van de Executive MBA elk jaar een terugkomdag. Als je zo’n nieuw avontuur start, merk je dat uit het Nyenrode-netwerk hele mooie dingen komen. Zo heeft Rose Henrichs zich opgeworpen als ambassadeur. Zij is ondernemer en reist normaal de hele wereld over, maar dat kan nu niet vanwege corona. Daardoor kan zij nu tijd maken om met ons mee te doen. Ook andere alumni denken mee. Dat is een langetermijneffect van een studie op Nyenrode.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.