Hoe vrouwen de top bereiken

Nyenrode Alumni Talks in Breukelen met Edith Hagenaar

“De wereld heeft meer vrouwelijke energie nodig. Dat kan alleen als vrouwen weten hoe ze wérkelijke invloed kunnen krijgen.” Dit was de opening van de Nyenrode Alumni Talks. Edith Hagenaar, alumna van de BBA (1989), deelde haar visie op het verliezen van het presidentschap van Hillary Clinton, waarom de wereld snakt naar vrouwelijke leiders en hoe vrouwen zich los kunnen maken van oude gedachtepatronen.

Edith werd bijna dertig jaar geleden de eerste vrouwelijke voorzitter van de NCV, de studentenvereniging van Nyenrode. Vervolgens maakte ze carrière in een door mannen gedomineerde industrie en richtte ze op haar 27ste haar eerste bedrijf op. Inmiddels heeft ze bedrijven in Nederland, Engeland en Duitsland. Ze schreef een bestseller die duizenden vrouwen stimuleerde en inspireerde om hun eigen bedrijf te starten, had jarenlang de column Vrouwenpraat in het VCV magazine en geeft regelmatig lezingen over haar recalcitrante, onorthodoxe kijk op ‘female empowerment’ en het bereiken van de top.

Alumni Talk-14

Presidentschap
“Hillary Clinton zag als vrouw iets essentieels over het hoofd, en dat kostte haar het presidentschap. Het had niets te maken met politiek en ze had Trump kunnen verslaan als ze een paar cruciale fouten niet had gemaakt,” stelt Edith. Eén van die fouten zat  in haar campagneslogan. De slogan van Trump was: ‘Make America Great Again’ en die van Clinton: ‘Stronger together’ (officieel) en ‘I’m with her’ (officieus). Edith stelde dat Clinton hier een cruciale fout maakte. Haar slogan richtte zich op het vrouw-zijn. Volgens Edith had deze moeten gaan over haar toekomstplannen en over waar zij voor staat. “Vrouwen moeten handelen vanuit hun kracht. Mensen willen geen nep-man als leider, ze accepteren alleen vrouwelijke leiders die vanuit echt vrouw-zijn handelen: de warmte van moederschap en tegelijk de moeder die de duim eronder heeft, maar toch ook onvoorwaardelijke liefde geeft.”

Imposter-syndroom
“Als ik ergens binnenkom waar veel mannen zijn, zie ik deze groep als mensen, niet als groep mannen. Wanneer je jezelf als enige vrouw ziet, plaats je jezelf buiten de groep. Maar als je jezelf als mens ziet, ben je deel van het geheel.” Volgens Edith zijn problemen van vrouwen, maar eigenlijk van alle minderheden, angst, achterstand, oude systemen en minder zelfvertrouwen. “We hebben hier last van omdat we bijna geen rolmodellen kennen.” Het gevoel ‘ik ben niet goed genoeg’, wordt ook wel het Imposter-syndroom genoemd.

Edith pleit daarom voor een verandering van denken. “Als we blijven denken dat we niet goed genoeg zijn, dan heb jij daar zelf niets aan, maar ook de rest van jouw omgeving niet. Daarnaast presteer je met deze instelling veel minder goed.”

De ‘hoe-vraag’
Daarnaast stelt Edith dat ‘waarom-vragen’ gevaarlijk zijn. Edith: “Vrouwen stellen altijd de waarom-vraag, het zit in onze natuur: ‘waarom gaat iets niet goed?’ Of: ‘waarom kan ik dit niet?’” Edith geeft aan dat we ook hier een keuze hebben. In plaats van de waarom-vraag aan onszelf te stellen, kunnen we ook de ‘hoe-vraag’ stellen. Deze vraag motiveert ons, leert ons hoe we kunnen bereiken wat we willen én levert minder verwijten op.

Alumni Talk-10

Primen werkt
Edith haalt ten slotte het begrip primen aan. Hierbij bied je een bepaalde stimulus aan, waardoor een impliciet gevoel, idee of concept geactiveerd wordt. Edith stelt: “Het is goed om te primen - kleine speldenprikjes geven in de hoofden van bijvoorbeeld de baas. Laat men alvast wennen aan jou op die positie, zodat de baas je gaat zien zoals je wilt dat hij je ziet. Dit kan enorm helpen op weg naar succes!”

Vrouwen in de bestuurskamer zijn belangrijk
“Vrouwen in de bestuurskamer zijn absoluut nodig, mannen weten dit alleen zelf nog niet. Mannen snakken naar feminiene kwaliteiten, ze hebben die andere energie daadwerkelijk nodig. Vrouwen ontwapenen en stimuleren andere kwaliteiten. Vrouwen kunnen de energie veranderen, mits ze hun vrouwelijkheid volledig omarmen, en authentiek zijn in hun vrouw-zijn, “ aldus Edith.


Nyenrode Business Universiteit hecht veel waarde aan wederzijdse betrokkenheid tussen de universiteit en haar alumni. De Nyenrode Alumni Talks vormen een periodiek terugkerende gelegenheid voor alumni om de dialoog aan te gaan en ervaringen en kennis met elkaar uit te wisselen. 

De Nyenrode Alumni Talks zijn een initiatief van Heleen van Hall, Head of Alumni & External Relations, en Job Andreoli, docent Entrepreneurial Finance, PhD kandidaat en leider Nyenrode Incubator. Voor meer informatie neem contact op met Heleen van Hall.

Benieuwd naar de volgende Alumni Talk? Of wil je ze allemaal bijwonen?Er staan nog veel meer op de planning, zet ze alvast in je agenda.