In bijna elk vakgebied geldt een 10.000-uur-norm om uit te groeien tot een pro(f). Dat geldt in de wereld van de sport, de wereld van de kunst en ook de wereld van de accountantspraktijk. De combinatie van werken en leren zorgt er weliswaar voor dat accountancystudenten opgeleid worden tot ‘startbekwame’ accountants. Toch geeft de accountantsopleiding niet op elk vraagstuk een antwoord. Soms is impliciete kennis nodig om issues in de praktijk aan te kunnen pakken. Prof. dr. Niels van Nieuw Amerongen RA, Kreston Netherlands hoogleraar MKB Accountancy, beschrijft hoe een beginnend beroepsbeoefenaar meer gericht op de praktijk kan leren en hoe je het lerend vermogen van een organisatie als geheel kunt verbeteren. De basis van dit gedachtegoed is ontleend aan publicaties van Donald Schön en Chris Argyris.
Van Nieuw Amerongen vat dit praktijk-georiënteerd leren samen in twee kernwoorden: Reservoir en Repertoire. De beroepsbeoefenaar ontwikkelt elke dag praktijkkennis. Wanneer de beroepsbeoefenaar van dagelijkse reflectie hierop een systematische routine maakt, ontstaat een reservoir aan waardevolle praktijkervaringen die thematisch geordend kunnen worden.
Wat ben je allemaal tegen gekomen aan praktijksituaties? Hoe ben je daarmee omgegaan? Wat werkte wel en wat werkte niet? Wat kon je meenemen vanuit de reguliere accountantsopleiding, en wat is (impliciete) praktijkkennis? Dat is een vorm van individueel leren, nog meer (systematisch) reflecteren op wat je zelf in de praktijk hebt meegemaakt. Het doel van dit leren is om te werken aan je (gedrags)repertoire. Door een veelheid aan gestructureerde praktijkervaringen word je behendiger en rijker aan oplossingsmogelijkheden van vraagstukken. Dat behendiger en rijker worden is overigens iets dat oefening en experimenteren vergt, uitproberen, met vallen en opstaan, fouten durven maken. Het vergt dus een veilige cultuur voor als je hiermee als organisatie aan de slag wilt gaan.
Boven individuele ervaring uitstijgen
Dit lerende vermogen kan verder versterkt worden wanneer je boven de individuele ervaring uitstijgt. Dat kan bijvoorbeeld door ervaren professionals regelmatig samen met minder ervaren medewerkers ervaringen laat uitwisselen. Dat is anders en gaat verder dan het on-the-job geven van feedback door een ervaren professional. Het zoekt aansluiting bij persoonlijke ontwikkelplannen: kennis of vaardigheden waarin je verdieping zoekt, bijvoorbeeld rond een bepaald thema. De beginnende accountant kan zo (thematisch) leren van de praktijkervaringen van de professional. In de assurance variant van de praktijkopleiding voor accountants zal hiermee komend jaar actief worden geëxperimenteerd in de driedaagse training “De MKB accountant en Relatiemanagement”.
Gerelateerde opleidingen
-
PhD Programma (deeltijd)
Startdatum: 1 september 2023 (VOL)Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Behaal je PhD aan Nyenrode Business Universiteit. Ontwikkel je academische, onderzoeks- en persoonlijke effectiviteitsvaardigheden. Focus op zowel academische nauwkeurigheid als praktische en maatschappelijke impact.
Bekijk opleiding -
Masterclass Auditcommissie Foundations
Startdatum: 2 & 3 december 2024Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Vergroot je kennis van en invloed op financiële vraagstukken als commissaris of toezichthouder.
Bekijk opleiding -
Praktijkopleiding Assurance
Startdatum: Flexibele startmomentenTaal:- Nederlands
Locatie:Niet bekendDe Praktijkopleiding Assurance kan je parallel volgen aan je theoretische opleiding RA en je werk. De praktijkopleiding is verplicht voor het behalen van het accountantsexamen.
Bekijk opleiding -
Masterclass Statistical Audit
Startdatum: Informatie volgtTaal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Tijdens Statistical Audit leer je over het gebruik van statistische methoden en steekproeven bij de (interne) controle van verantwoordingen.
Bekijk opleiding -
Masterclass Auditcommissie Advanced
Startdatum: 16 & 17 december 2024Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Ontwikkel je visie, competenties en kennis als (toekomstig) lid van de Auditcommissie.
Bekijk opleiding