Thuiswerken in korte tijd ingeburgerd

Sociale aspect vraagt om aandacht
Publicatiedatum: 16-9-2020
Auteur:
  • Prof. dr. Pascale Peters

De meerderheid van kantoorwerkers die sinds maart grotendeels vanuit huis werken, heeft zich het thuiswerken volledig eigen gemaakt. Digitale manieren van communiceren zijn in een hele korte tijd gemeengoed geworden. Ze functioneren goed voor snelle en gemakkelijke communicatie met collega’s, klanten en andere relaties. Ruim de helft van de thuiswerkers vindt het nu net zo gemakkelijk om online te overleggen als face-to-face op kantoor. Ruim een kwart van de respondenten ervaart zelfs nauwelijks verschil in de beleving tussen online en fysieke communicatie. Daar staat tegenover dat sociale contacten worden gemist en sommigen zelfs een gevoel van sociale isolatie ervaren. Moneypenny deed samen met prof. dr. Pascale Peters van Nyenrode Business Universiteit en onderzoeker Martine Coun van de Open Universiteit onderzoek naar de beleving van thuiswerken in tijden van corona.

“Vroeger mocht je één dag thuiswerken, nu mag je één dag naar kantoor”

Sinds maart werken de deelnemers aan het onderzoek tachtig procent van hun uren vanuit huis. Werkten de respondenten voor de coronacrisis gemiddeld 11 uur per week thuis, momenteel is dat ruim 30 uur. In heel korte tijd heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden in de manieren van samenwerken en communiceren. Niet alleen met collega’s, maar ook met klanten en externe relaties wordt nu online gecommuniceerd. Gemiddeld communiceren respondenten 3 uur en 22 minuten per dag online. Twintig procent van de respondenten is met 5 uur of meer per dag grootverbruiker van online communicatie.

Net als op kantoor

Digitale technologie is in korte tijd geaccepteerd geraakt. Voor snelle onderlinge contacten en overleggen werken online tools goed, zo is het oordeel van een ruime meerderheid. Voor iets meer dan de helft van de respondenten is het net zo gemakkelijk om op afstand direct te overleggen als wanneer je samen op kantoor zou zijn. Meer dan een kwart ervaart de digitale communicatie hetzelfde als de persoonlijke communicatie op kantoor. "Nu de technologie overal beschikbaar is, zijn er nieuwe kansen om meervoudige waarden met thuiswerken te realiseren: aandacht voor People, Profit én Planet is juist nu mogelijk en gevraagd," zo geeft Peters aan.

De keerzijde: sociale contacten vragen om aandacht

Werken en overleggen online gaat prima, maar er is een keerzijde dat mensen langer thuiswerken. Een groot deel van de ondervraagden zegt vooral de informele contacten op de werkvloer te missen. En één op de zeven respondenten geeft zelfs aan zich sociaal geïsoleerd te voelen op dit moment. "We raden organisaties aan om na te denken hoe de onderlinge verbinding te stimuleren met een mix van online en face-to-face ontmoetingen en activiteiten. Hierbij is het ook belangrijk om te kijken naar de behoefte van individuele medewerkers," aldus Susan Smulders, partner van Moneypenny.

Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd door Moneypenny, Nyenrode Business Universiteit (prof. dr. Pascale Peters) en de Open Universiteit (Martine Coun, MSc).

Gerelateerde opleidingen

  • (Pre-) Master of Science in Management (deeltijd)

    Startdatum: 31 oktober 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Deeltijd Bedrijfskunde studeren naast je baan? Wij ontwikkelen jou tot leider en ondernemer met oog voor de mensen en de wereld om je heen.

    ptmscm-header-800x600
  • (Pre-) Master of Science in Management | Full-time

    Startdatum: augustus 2025
    Taal:
    • Engels
    Locatie:
    • Amsterdam
    • Breukelen

    Deze master in management duurt 16 maanden (inclusief pre-master), heeft 3 specialisaties en geeft jou de beste kansen op de wereldwijde arbeidsmarkt.

    Students sitting outdoors looking into the camera
  • Advanced Management Program

    Startdatum: 10 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Afstand nemen om scherper te zien: ontwikkel up-to-date bedrijfskundige kennis en inspirerend leiderschap voor de juiste koers van je organisatie.

    amp-header-800x600
  • Blended class Brand Management

    Startdatum: 13 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen
    • Online

    Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.

    Nyenrode Business Universiteit_1
  • Collegereeks Strategische Communicatie

    Startdatum: 15 januari 2025, 14 mei 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.

    Impact MBA
  • Foundations of Management

    Startdatum: 7 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.

    fma-header-800x600