Sociale aspect vraagt om aandacht
De meerderheid van kantoorwerkers die sinds maart grotendeels vanuit huis werken, heeft zich het thuiswerken volledig eigen gemaakt. Digitale manieren van communiceren zijn in een hele korte tijd gemeengoed geworden. Ze functioneren goed voor snelle en gemakkelijke communicatie met collega’s, klanten en andere relaties. Ruim de helft van de thuiswerkers vindt het nu net zo gemakkelijk om online te overleggen als face-to-face op kantoor. Ruim een kwart van de respondenten ervaart zelfs nauwelijks verschil in de beleving tussen online en fysieke communicatie. Daar staat tegenover dat sociale contacten worden gemist en sommigen zelfs een gevoel van sociale isolatie ervaren. Moneypenny deed samen met prof. dr. Pascale Peters van Nyenrode Business Universiteit en onderzoeker Martine Coun van de Open Universiteit onderzoek naar de beleving van thuiswerken in tijden van corona.
Digitale technologie is in korte tijd geaccepteerd geraakt. Voor snelle onderlinge contacten en overleggen werken online tools goed, zo is het oordeel van een ruime meerderheid. Voor iets meer dan de helft van de respondenten is het net zo gemakkelijk om op afstand direct te overleggen als wanneer je samen op kantoor zou zijn. Meer dan een kwart ervaart de digitale communicatie hetzelfde als de persoonlijke communicatie op kantoor. "Nu de technologie overal beschikbaar is, zijn er nieuwe kansen om meervoudige waarden met thuiswerken te realiseren: aandacht voor People, Profit én Planet is juist nu mogelijk en gevraagd," zo geeft Peters aan.