"De hoofdtaak van een succesvolle marketeer: Verbinden, verbinden, verbinden."

17 augustus 2022
Onderwijs

Meer invloed hebben en meer impact kunnen maken. Dat is de ambitie van marketeers die willen groeien in hun vak. Het driedaagse Advanced Marketing Program aan Nyenrode Business Universiteit biedt handvaten.

“Wil je serieus genomen worden, dan moet je met een overtuigende strategie komen die aansluit bij de organisatiestrategie”, adviseert kerndocent Henry Robben, hoogleraar Marketing aan Nyenrode. “Gebruik hiervoor je boerenverstand. Stel de juiste vragen, waarbij één vraag in feite de belangrijkste is: Hoe kan ik concurrentievoordeel behalen?”

Laat je niet afleiden

Collega en programma-manager Julian Stevense, oprichter van Brandgurus en expert op het gebied van organisatie- en merkstrategie heeft nog een ander advies. Hij vindt dat marketeers te snel ‘in de middelen schieten’: “Marketeers willen vooroplopen. Het zijn doorgaans creatieve, impulsieve en nieuwsgierige mensen. Dat enthousiasme wil ik toch wat dempen, want hierdoor verliezen ze vaak de basis uit het oog. Laat je niet afleiden door allerlei trends en ontwikkelingen en blijf je afvragen wat relevant is voor je klanten. Focussen op een jongere doelgroep kan een trend zijn, maar als je elektrische vouwfietsen aan senioren verkoopt heb je daar weinig aan. Ga terug naar de basis en werk vandaaruit verder. Als je een sterke fundering hebt, kan je alles bouwen wat je wilt.”

Verbind intern en extern

Een goede marketeer weet waar zijn of haar klant wakker van ligt en van droomt. “En vergeet niet, je eerste klant is het management van je eigen organisatie”, waarschuwt Robben. “Een marketeer focust op externe én interne klanten. Een grote fout die echter vaak gemaakt wordt, is dat ze denken vanuit afdelingen en functies en hun collega’s niet als klanten beschouwen. De beste marketeers hebben een goede relatie met hun CFO en CEO en zijn de beste vrienden met sales.” Het is daarom nodig dat marketeers ‘uit isolatie’ komen, menen Robben en Stevense. Bijvoorbeeld door elke maandagochtend een uurtje je licht op te steken op een andere afdeling. Robben: “Pas als je weet wat er speelt, kan je een goed plan maken. Vervolgens het is aan jou om mensen te mobiliseren om samen dat plan tot een succes te maken. Dat is je rol als marketeer: verbinden, verbinden, verbinden.”  

Luister en voorkom aannames

Maar marketeers moeten zeker ook buiten de muren van hun organisatie hun oor te luister leggen. Robben: “Je kantoor is de slechtste omgeving om de wereld te verkennen.” Zijn advies is dan ook om bijvoorbeeld stage te gaan lopen: “Werk je voor een retailorganisatie? Ga eens een dag achter de kassa zitten. Luister naar wat je klanten te zeggen hebben, ga in hun schoenen staan.” Stevense wijst daarbij op een valkuil: “Ik weet uit ervaring dat het lastig is, maar probeer geen aannames te doen. Die staan het luisteren en het daadwerkelijk begrijpen van wat gezegd wordt in de weg.” Soms is iets dat op het eerste gezicht onbeduidend lijkt voor klanten juist heel relevant. “Denk niet dat je alles wel weet. Kijk eerst goed wat er speelt bij je klanten en kijk dan of het ook voor je organisatie en voor jou betekenisvol is.”

Leer van successen én van fouten

De focus tijdens het Advanced Marketing Program ligt niet alleen op het vergroten van de toegevoegde waarde van marketing binnen een organisatie en op financiële groei, maar óók op de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers. “Persoonlijke groei is cruciaal, want het is de grootste katalysator van organisatiegroei”, vindt Robben. “Naast het vergroten van je kennis van het vak en de toepassing daarvan werk je ook aan je zelfvertrouwen.” Stevense vult aan: “Je zelfvertrouwen groeit omdat je leert dat jouw probleem niet uniek is. Hoogleraren, vakdocenten en experts vertalen tijdens de colleges wetenschappelijk onderbouwde inzichten naar de dagelijkse praktijk. Daarbij delen zij hun successen én hun fouten. Deelnemers worden uitgenodigd hetzelfde te doen waardoor ze van elkaar leren wat werkt en wat ze beter niet kunnen meer doen.” Het laatste advies van Robben en Stevense? “Begin met de vraag: ‘Wat kan ik voor je doen?’. De meeste impact maak je met een makkelijke vraag.”

Prof. dr. Henry Robben en Julian Stevense zijn beiden spreker in het Advanced Marketing Program. Het driedaagse programma start op 10 oktober 2022 en 3 april 2023. Meer informatie over het programma, de sprekers en de investering? Lees meer op onze website en vraag de brochure aan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws of de L.E.S. Nieuwsbrief voor nieuws over onze kernwaarden Leadership Entrepreneurship Stewardship.