Een intrinsieke motivatie om anderen te helpen

Maarten Siglé is Docent van het Jaar binnen de (Pre-)Master Accountancy

25 januari 2024

“Intrinsiek ben ik heel gemotiveerd om anderen vooruit te helpen” zegt Maarten Siglé. Dat doet hij niet alleen al 16 jaar als docent bij Nyenrode Business Universiteit. Op zijn werk bij de Belastingdienst en bij het sporten is hij ook vaak degene die anderen begeleidt. Wat hij daar leuk aan vindt: “Je leert er zelf ook van. Van niets leer je zoveel als van colleges geven.”

Gewaardeerde kracht in alle onderdelen van het onderzoeksjaar

Binnen de Master of Science in Accountancy zet Maarten zich in als begeleider en examinator bij de masterscripties. Ook is hij docent voor de vakken die studenten voorbereiden op de masterscriptie: Academic Research in Accountancy (ARIA) en Advanced Research Course Accountancy (ARCA). Voor al die onderdelen wordt hij door studenten met hoge cijfers gewaardeerd. Daarnaast is hij zeer actief in de kerngroep Onderzoeksjaar, die verantwoordelijk is voor het tweede jaar van de Master. Dit alles maakt hem tot Docent van het Jaar.

Slimme vragen en mensenwerk

Wat leert hij dan zoal van het doceren? Maarten: “Deze studenten hebben bijna hun universitaire titel, ze stellen slimme vragen waar ik zelf het antwoord ook niet altijd op weet. Dat is dan iets om mezelf in te verdiepen.” Naast die inhoudelijke kant zit er ook een menselijk aspect aan: “Van nature ben ik vrij introvert. Doordat ik in mijn tienerjaren werkte in de horeca, van afwashulp tot chef in een pannenkoekenrestaurant, begon dat al te veranderen. En ook door het lesgeven leer je met verschillende soorten mensen omgaan.”

Gericht op de praktijk

De deeltijdstudenten Accountancy zijn volgens Maarten wat meer praktijkgericht en wat serieuzer dan de gemiddelde voltijdstudent. Deze praktijkgerichte studenten geven hem dus wel hoge cijfers voor vakken die opleiden in het doen van academisch onderzoek. Hoe krijgt hij dat voor elkaar? “Ook bij de theoretische onderdelen maak ik altijd de vertaling naar wat de studenten ermee kunnen in de praktijk. Op korte termijn, om het vak te halen, en op langere termijn, wat ze eraan hebben in hun leven en hun carrière.”

Statistisch onderzoek is nog het simpelste

Zijn studenten ontwikkelen zich op twee gebieden, vertelt hij: “Het eerste is het doen van statistisch onderzoek, snappen welke analyses je moet doen en wat die betekenen. Dat is vrij technisch van aard. Studenten vinden dat vaak heel spannend, maar eigenlijk is dat nog het simpelste.” En zijn uitleg is dus praktijkgericht: “Niet alle achterliggende algebra vertellen maar gewoon: dit moet je toepassen, zo interpreteer je de uitkomsten en toets je of het klopt, en op deze manier kun je erover rapporteren. Ze krijgen dan langzaam door dat het eigenlijk niet zo moeilijk is.”

De vaardigheid om een goed verhaal op papier te zetten

Maar wat voor studenten van te voren makkelijk lijkt, maar vaak lastig blijkt, is een goed verhaal op papier zetten, ziet hij: “Een onderzoek opzetten, uitleggen wat je hypotheses zijn en daar dan een helder en leesbaar verhaal van maken. Jouw boodschap uitdragen en lijn in je verhaal aanbrengen, zodat de alinea’s samen toewerken naar het punt dat je wilt maken. Die vaardigheid wordt door velen onderschat. Daarin moeten ze grote stappen zetten om tot het niveau van de masterscriptie te komen.”

Gewoon hard werken

Hoe helpt hij studenten hierbij, wat is zijn geheim? Maarten: “Ik lees hun ingeleverde stukken serieus en ik geef ze concrete feedback en handvatten waar ze mee aan de slag kunnen. En ik probeer dat ook altijd zo snel mogelijk te doen. Dat waarderen studenten, dus het geheim is gewoon hard werken: dienstverlenend zijn.” En met resultaat: “Ze moeten elke week een nieuw stuk inleveren en je ziet de kwaliteit daarvan groeien.”

Het belang van goede communicatie

“Bij het vak ARCA schrijven de studenten een miniscriptie. Ze zijn dan heel trots op een goed cijfer,” vervolgt hij. “Maar ik zie dat hun masterscriptie vervolgens vele malen beter is dan wat ze een half jaar eerder hebben gedaan. Dat ze beter leren schrijven merken ze ook in de praktijk. Het is goed werk wat we doen als accountants, maar als je dat niet duidelijk kunt communiceren naar een andere partij, heeft dat werk dan wel nut gehad? Communicatie is een heel belangrijk onderdeel van het accountantsberoep.”

Overschat niet het belang van de docent

Zijn advies voor studenten: “Luister niet teveel naar de man of vrouw voor de collegezaal, maar ga zelf hard aan de slag. Trek de docent erbij als je hulp nodig hebt en stel dan actief vragen. Als docent moet ik de studenten vooral niet in de weg staan. Ze zitten op hun eigen Professional Leadership Development Journey, daar hebben ze zelf de allergrootste invloed op. Overschat dus niet het belang van de docent.”

Maarten Siglé en Veerle de Kerf
Maarten Siglé en programma-manager Veerle de Kerf

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.