Marie-Joëlle Browaeys

Visiting fellow
Marie-Joëlle Browaeys
  • Leren & Virtueel Onderwijs
  • Culturele Complexiteit in Organisaties
  • Cross-Cultureel Management

Marie-Joëlle Browaeys is onderzoeker in managementonderwijs. Ze schrijft internationale leerboeken en ontwikkelt ondersteunend lesmateriaal. Haar onderzoeksinteresse gaat uit naar organisatorisch leren. Dit omvat onderzoek in bedrijfscultuur en management, complexiteit denken, didactiek en leertechnologieën.

Marie-Joëlle is universitair docent Cross-cultureel management en scriptiebegeleider voor het onderzoekscentrum Center of Marketing and Supply Chain Management van Nyenrode Business Universiteit. Daarnaast was ze projectmanager virtueel onderwijs in verschillende Nyenrode-programma's en programmamanager voor de executive opleiding.

In de afgelopen 10 jaar heeft Marie-Joëlle vier edities geschreven van het boek 'Understanding cross-cultural management', dat werd uitgegeven door Pearson. Ze haalt energie uit het samenwerken met (ex) collega's, studenten en alumni. Ook wil ze mensen bewust maken van het belang van interculturele vraagstukken in managementonderwijs. Daarom schreef ze een impact case over dit boek.

Marie-Joëlle studeerde aan de departement van Onderwijswetenschappen, Academie  van Lille (Frankrijk). Daarna studeerde ze af aan de Faculteit der Letteren aan de universiteit van Amsterdam.

Meest relevante publicaties

  • Browaeys, M.-J., & Price, R.L. (2019), fourth edition. Understanding cross-cultural management. Pearson. ISBN 9781292204970. (see also Browaeys M.-J. (2021) Impact Case
  • Browaeys, M.-J, & Fisser, S. (2012). Lean and agile: an epistemological reflection. The Learning Organization, 19(3), 207-218. Special issue: ‘Lean vs agile- from an organizational sustainability, complexity and learning perspective’.
  • Browaeys, M.-J. (2005). A new epistemological perspective for cultural complexity in organizations. In: W.R. Baets (Ed.), Knowledge management and management learning: Springer. ISBN 0387258191.
  • Browaeys, M.-J. (2004). Emergent theory and technology in e-learning. In: D. Remenyi, (Ed), European Conference on Information Technology Evaluation, Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences, Amsterdam.  ISBN 0954709667.
  • Browaeys, M.-J., & Trompenaars, F. (Eds.). (2000). Cases studies on cultural dilemmas: How to use transcultural competence for reconciling cultural dilemmas. Breukelen: Universiteit Nyenrode. ISBN 9073314593.