The important thing is to not stop questioning. Curiosity has its own reason for existing. - Einstein

In haar eigen (PhD) onderzoek kan ze haar inhoudelijke passie voor sociale veranderingsprocessen kwijt. Daarbij raakt ze sterk aan thema’s als leren, kennis en ‘agency’ van mensen om zelf (van koers) te veranderen.
In het onderwijs geeft Irene voornamelijk les in kwalitatieve onderzoeksmethoden. Haar grootste onderwijsdoelen zijn het bijdragen aan de ontwikkeling van kritisch denken en het aanwakkeren van nieuwsgierigheid om met een open blik te kijken naar bekende situaties.

Irene is zelf breed opgeleid aan de Universiteit van Amsterdam door een ‘vrije opleiding’ te volgen, waar zij uiteindelijk de titel “doctorandus in de algemene politieke, culturele en sociale wetenschappen” heeft behaald (2005). Vanuit een specialisatie in kwantitatieve methoden zou zij direct doorstromen in een methodologische PhD. Zij wilde echt toch eerst proeven aan de praktijk. Ze heeft eerst een vrijwilligersproject in Cambodja gedaan en is in 2008 bij Nyenrode terecht gekomen. De eerste vijf jaar heeft ze contractonderzoek gedaan op het gebied van Duurzaamheid, waarbij ze zich ook de kwalitatieve methoden eigen is gaan maken. Daarna heeft ze de overstap gemaakt naar de faculteit, waar ze ook is begonnen met haar PhD.

Secondary positions

  • Irene zit sinds 2017 in de redactie van het Nederlandstalige tijdschrift over kwalitatieve methoden, Kwalon.
  • Reviewer for the International Journal for Action Research (sinds 2016).

International activities

Ze heeft twee jaar geacteerd als coach van een onderzoeksgroep van de BUFT universiteit in Bangladesh. Dit was onderdeel van een breder capacity building project. In het kader van haar eigen onderzoek heeft ze uiteraard interactie met de internationale gemeenschap middels congressen of andere ontmoetingen gericht op kennisuitwisseling.

Publications